SDP:n Kymäläinen: Suostumuksen puute kirjattava raiskausrikoksen määritelmään

6.3.2019

Kevään aikana Oulussa paljastunut lapsiin kohdistunut seksuaalirikosten sarja palautti jälleen julkiseen keskusteluun tarpeen seksuaalirikoslainsäädännön uudistamisesta.

Seksuaalirikoksia koskevaa rikoslain 20 lukua on jo pitkään nähty hajanaisena, epäselvänä eikä ajan henkeä vastaavana. Erityisesti lapsiin kohdistuvien seksuaalirikosten minimirangaistustasoa on pidetty paikoin perusteettoman lievinä.

– Törkeästä lapsen seksuaalisesti hyväksikäytöstä annettava minimirangaistus on vuosi vankeutta, jonka vuoksi tuomio annetaan usein ehdollisena. SDP on ajanut lapsiin kohdistuvien törkeiden seksuaalirikosten minimirangaistusten nostamista, koska minimirangaistustasot vaikuttavat eniten todellisiin tuomittaviin rangaistuksiin, lakivaliokunnan sd-vastaava, eduskuntaryhmän 2. varapuheenjohtaja Suna Kymäläinen kertoo.

Kymäläinen puhui keskiviikkona 6.3 Amnesty Internationalin tuoreen tutkimuksen julkistamistilaisuudessa, jossa pohdittiin Suomen seksuaalirikoslainsäädännön tulevaisuuden suuntaa. Tilaisuudessa nousi keskeisesti esiin erityisesti raiskausrikosten määrittely nykyistä selkeämmin suostumuksen puutteen kautta.

– Seksuaalirikoslainsäädännön tehtävä on suojella seksuaalista itsemääräämisoikeutta sekä turvata jokaiselle ihmiselle fyysisen koskemattomuuden kunnioitus. Raiskauksen määritelmältä ei voida edellyttää väkivallan, sillä uhkaamisen tai avuttoman tilan hyväksikäyttämistä, vaan pelkkä suostumuksen puute on oltava riittävä rikoksen täyttymiseksi, toteaa Kymäläinen.

– Kirjoitustavan muutos heijastaisi paremmin myös nykypäivän yhteiskunnan arvomaailmaa, Kymäläinen lisää.

– Lainsäädännön ohella uhrien tukipalveluiden resursointiin on lisättävä panostuksia. Myös rikosasioiden käsittelyaikojen pituuteen tulee kiinnittää huomiota. Tämä on erityisesti uhrille tärkeää tapahtuneesta rikoksesta ylipääsemisen kannalta.