SDP:n Nasima Razmyar: Suomen ulkopoliittinen johto tekee yhtä ja sanoo toista Gazan kohdalla

30.1.2024

Suomi on keskeyttänyt maksatukset YK:n palestiinalaisten avustusjärjestö UNRWA:lle ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Ville Tavion (ps) päätöksellä. Päätös tehtiin tultua ilmi, että UNRWA:n työntekijöitä on mahdollisesti osallistunut Hamasin lokakuiseen terrori-iskuun Israelia vastaan.

— Syytökset ovat hyvin vakavia sekä huolestuttavia ja ne tulee selvittää puolueettomasti sekä ripeästi. Mielestäni on hyvä viesti EU:lta, että myös komissio haluaa osallistua tutkintaan. Samaan aikaan on otettava huomioon, että kyseessä ei ole tavallinen avustusjärjestö eivätkä olosuhteet ole tavalliset. UNRWA on merkittävin peruspalveluita ja kriittistä humanitaarista apua gazalaisille tarjoava järjestö ja Gazassa käydään juuri nyt sotaa. Jo ennen sodan alkua moni palestiinalainen selvisi vain YK:n tuen varassa. Gazan infrastruktuuri on jo romahtanut, sairaalajärjestelmä lähes tuhoutunut ja on kyse tuhansien ihmisten selviämisestä, painottaa Razmyar.

UNRWA on kertonut joutuvansa lopettamaan operaationsa Gazassa helmikuun loppuun mennessä, jos sen rahoitus lopetetaan. Useat tahot ovat korostaneet, ettei muu järjestö mitenkään pysty korvaamaan UNRWA:a, varsinkaan tässä aikataulussa.

— Julkisten tietojen valossa pidän päätöstä ylimitoitettuna ja liian nopeana. Myös EU:n komissio korosti, että rahoituspäätöksiä tehtäessä on huomioitava paitsi syytösten vakavuus, myös palestiinalaisten tarvitseman humanitaarisen avun jatkuvuus. Muut Pohjoismaat eivät ole lopettaneet rahoitustaan, mutta selvittävät tilannetta. Toivoisin tällaisissa tilanteissa enemmän harkintaa, sanoo Razmyar.

— Näen tässä myös laajemman ilmiön, joka toistuu länsivaltioiden Lähi-idän politiikassa: Gazan kohdalla päätöksiä tehdään hyvin nopeasti, Israelin kohdalla hitaammin, punniten ja varovaisemmin. On vaarana, että Gazan lapsista tulee sukupolvi, jotka vihaavat Israelia ja länsimaita.

Razmyarin mielestä Suomen ulkopoliittisen johdon sanat ja teot eivät vastaa toisiaan.

— Miten voi olla, että viikko sitten EU:n ulkoministerikokouksessa halutaan tulitaukoa Gazaan ja puhutaan siviilien suojelusta sekä kansainvälisestä oikeudesta, ja viikko sen jälkeen katkaistaan gazalaisille elintärkeä humanitaarinen tuki? Syntyy väistämättä vaikutelma, että perussuomalainen ministeri tekee sisäpolitiikkaa merkittävillä ulkopoliittisilla päätöksillä, ja muu hallitus antaa tälle vierestä hiljaisen hyväksyntänsä, ihmettelee Razmyar.