Viestintä – Sosiaalinen media

Sosiaalinen media, eli lyhyemmin some, on tänä päivänä oleellinen osa viestintää. Puhumme usein siitä, miten poliitikkojen tulee olla siellä missä ihmiset ovat. Menemmekin mielellämme jakamaan mainoksiamme kauppakeskittymiin tai tapaamaan ihmisiä kasvokkain muilla tavoin. Suomalaisista 16–74-vuotiaista yli 80 % käyttää jotain sosiaalisen median kanavaa viikoittain. Siksi se onkin yksi niistä paikoista, jossa poliitikonkin tulee olla.

Kanavat, joissa puolue on läsnä

Puolue on läsnä suosituimmissa sosiaalisen median kanavissa eli Facebookissa, Instagramissa, Twitterissä ja YouTubessa. Puolueen tilit löytää nimellä @sosialidemokraatit ja Twitterissä @Demarit.

Kuvien käyttö

• Mikä on päivityksesi viesti, tukeeko kuvasi sitä?
  • Onko sinulla lupa käyttää valitsemaasi kuvaa? Jos kuvan on ottanut joku muu kuin sinä, varmista, miten kuvan ottaja haluaatekijänoikeudet ilmoitettavan. Älä käytä myöskään verkosta löytämääsi kuvaa, ellet ole varma, että tekijänoikeudet sallivat sen.
  • Jos kuvassasi on ihmisiä, onhan sinulla heidän lupansa kuvan julkaisemiseen?
  • Jos kuvassa on tekstiä, eihän se peitä mitään oleellista?
  • Puolueen kuvapankissa olevia kuvia saa käyttää vapaasti.

Siirry puolueen kuvapankkiin

Kuvia ottaessa, muista nämä

• Riittävä valaistus, kannattaa esimerkiksi hyödyntää päivänvaloa!
  • Riittävän korkea laatu, nykyään puhelimilla saa suhteellisen tarkkoja yleiskuvia, mutta esimerkiksi järjestelmäkameralla saa luonnollisesti parempia. Jos et ole erityisen hyvä manuaalisesti säädettävien asetusten kanssa, kannattaa käyttää oletusasetuksia ja automaattitarkennusta.
  • Tarkista, että kuvien taustoilla ei ole mitään sinne kuulumatonta, kuten satunnaisia jalankulkijoita tms.

Hyödynnä Canva somekuvien teossa

Canva on verkossa toimiva visuaalisen viestinnän työkalu, jonka avulla voit helposti tehdä oikean kokoisia somekuvia ja esimerkiksi lisätä kuvaan tekstiä. Puolueella on myös valmiita kuvapohjia, joita hyödyntämällä saat tehtyä helposti puolueen ilmeen mukaisia somekuvia.

Videoiden käyttö

• Huolehdi, että ihmisiä kuvatessa et esimerkiksi katkaise päälakea pois, vaan kasvojen yläpuolelle jää riittävästi ilmaa – ei kuitenkaan liikaa.
  • Tekstitä videosi. Tällöin niitä voi katsoa myös ilman ääntä viestin vesittymättä. Muista, että moni selaa sosiaalista mediaa esim. julkisessa liikenteessä ilman kuulokkeita eli tekstittäminen todella kannattaa!
  • Kuvaa tarpeeksi hyvissä valaistusolosuhteissa. Erityisesti päivänvaloa kannattaa hyödyntää jos vain mahdollista.
  • Eihän häiritsevää taustamelua ole liikaa? Liikenteen lähellä kuvaamisessa on haasteensa äänen kannalta. Kannattaa suosia rauhallisia paikkoja kuvausympäristöinä. Meluisammassa paikassa esimerkiksi ulkoisten mikrofonien merkitys korostuu.
  • Vaakamuotoinen ja neliön mallinen video toimivat yleisvideoina kaikissa somekanavissa. Pystyvideo on erityisen hyvä silloin, kun haluat täyttää koko mobiililaitteen ruudun ilman, että katsojan tarvitsee kääntää puhelinta vaakaan. Erityisesti tarinoissa pystyvideo on välttämätön.
  • Pieniä hankintoja voi harkita: pieni, kännykälle sopiva kolmijalka auttaa kuvaamista huomattavasti ja tekee jäljestä laadukkaampaa. Erikseen hankittu ulkoinen mikrofoni taas tekee äänen laadusta parempaa ja helpottaa meluisessa ympäristössä kuvaamista. Edellä kuvatut hankinnat voi helposti tehdä pienelläkin muutaman kympin budjetilla ja näin parantaa videoidensa laatua huomattavasti!

Enemmän irti sosiaalisesta mediasta

Tässä osiossa paneudutaan tarkemmin, kuinka voit vauhdittaa omaa viestiäsi ja vaikuttaa sosiaalisen median areenoilla! Erityinen painopiste on sosiaalisen median käytössä yksittäisen, luonnollisen käyttäjän näkökulmassa.

Yksilöt vs. yhteisöt

Sosiaalisessa mediassa on pohjimmiltaan kyse ihmisten välisestä vuorovaikutuksesta. Haluaisitko sinä keskustella mieluummin kasvottoman organisaation vai oikean, luonnollisen käyttäjän kanssa? Suurin osa todennäköisesti valitsee näistä vaihtoehdoista jälkimmäisen. Tämä tarjoaakin tärkeän muistutuksen siitä, että vaikka on tärkeää, että eri organisaatiot ovat sosiaalisessa mediassa, on loppujen lopuksi kaikkein tärkeintä, että viestintää sosiaalisessa mediassa ei jätetä vain erilaisille organisaatioiden tai yhteisöjen tileille.

Sosiaalisen median verkostot hyötykäyttöön

Puolueen jäsenille on luotu Facebook-ryhmä nimeltään SDP:n someaktiivit. Ryhmässä jaetaan vinkkejä ajankohtaisista sosiaalisen median keskusteluista eri ryhmissä tai sivuilta. Ryhmään jaetaan myös argumenttipatteristoja somekeskusteluiden tueksi. Ryhmään ovat tervetulleet mukaan kaikki puolueen jäsenet. Ryhmä löytyy kirjoittamalla Facebookin hakuun “SDP:n someaktiivit”.

SDP kampanja ryhmässä jaetaan erilaista kampanjamateriaalia, joita ehdokkaat tai puolueosastot voivat hyödyntää omassa viestinnässään.

Miten reagoida kritiikkiin, häirintään tai rasismiin?

Kaikkea ei tarvitse jaksaa tai sietää. Somessa ei tarvitse olla tavoitettavissa kellon ympäri tai vuoden jokaisena päivänä. Kannattaa levätä ja asettaa itselleen esimerkiksi somelepoajat. Jos jokin keskustelu esimerkiksi Twitterissä jää kesken voi siihen aivan hyvin sanoa, että nyt menen nukkumaan, mutta palaan aamulla taas asiaan. Asiattomia kommentteja ei tarvitse myöskään kestää vaan voit hyvin moderoida omia sometilejäsi poistamalla ja piilottamalla kommentteja. Kannattaa kuitenkin selkeyden vuoksi ilmoittaa kommenteissa, että on moderoinut keskustelusta pois asiattomat kommentit. Näin myöhemmin tulevat seuraajat eivät hämmästy, jos keskustelusta vaikuttaa puuttuvan viestejä välistä.

Asialliseen kritiikkiin vastaaminen

Joskus sosiaalisessa mediassa tunteet kuumenevat ja ihmiset saattavat antaa kovaakin palautetta tai kirjoittaa hyökkääviäkin kommentteja liittyen esimerkiksi johonkin kampanjateemaan tai tehtyyn päätökseen. Vastatessa ihmisille onkin tärkeää kunnioittaa heidän tunteitaan, eikä pyrkiä hyökkäämään. Voit esimerkiksi aloittaa toteamalla “ymmärrän hyvin suuttumisesi asiasta”. Usein ihmisille on tärkeää, että heidän mielipiteitään kuunnellaan, vaikka lopulta oltaisiinkin eri mieltä. Kriittisiinkin palautteisiin kannattaa siis ehdottomasti vastata! Kannattaa kuitenkin muistaa, että asiattomuuksia ei tarvitse sietää.

Erilaista häiriköintiä (trollit, spämmääminen, rasismi, häiriköinti)

Sosiaalisessa mediassa voi tulla myös häirityksi ja/tai kiusatuksi. Tällöin kannattaa omien sometilien hallinta ja erityisesti moderointi ulkoistaa esimerkiksi vaalipäällikölle tai jollekulle muulle tukijoukoissa. Jos sinua uhkaillaan tai häirintä ei lopu, tee rikosilmoitus (ks. Ohjeet poliisi.fi/rikosilmoitus.) Jos uhkailu on vakavaa ja pelkäät esimerkiksi erilaisissa tapahtumissa turvallisuutesi puolesta, ilmoita asiasta myös puolueosastollesi ja tarvittaessa puoluetoimistolle, jotta he osaavat varautua tilanteeseen.  Muista myös, että häiriköintiin ei ikinä kannata vastata häiriköinnillä, vaan esimerkiksi poistumalla keskustelusta. Itse hallinnoiduilta sivuilta voi myös estää toistuvasti häiriköivät ja asiattomat käyttäjät.

Trollit ovat sometoimijoita, jotka pyrkivät pahimmillaan levittämään virheellistä tietoa sekä propagandaa eri kanavissa. Trolleja liikkuu erityisesti Twitterissä ja Facebookissa. Väärät ja tekaistut tilit kannattaa aina ilmiantaa eikä keskusteluun trollien kanssa kannata lähteä. Jos huomaat, että oma tilisi on hakkeroitu, henkilöllisyytesi varastettu tai muuta vastavaa, kannattaa ottaa heti yhteyttä puoluetoimistoon.

Jokaisella on oikeus ja velvollisuus siitä, mitä hallinnoimallaan sosiaalisen median tilillä tapahtuu. Rasistista tai muuten epäasiallista kommentointia ei tarvitse sietää omalla sivullaan. On myös pitkässä juoksussa varmasti hyvä, että sivusi seuraajat kokevat sivusi turvallisena paikkana käydä keskustelua.

Omista moderointiperiaatteista kannattaa olla avoin, ne voi ilmoittaa vaikka sivun tiedoissa. Kannattaa myös tutustua SDP:n omiin sosiaalisen median keskusteluiden pelisääntöihin, jota sovelletaan puolueen hallinnoimilla sosiaalisen median tileillä. Ohjeita voi vapaasti hyödyntää ja soveltaa oman tilin moderoinnissa.

Tutustu hyvän keskustelun pelisääntöihin