Barnens rättigheter är i kärnan av vår familjepolitik

SDP vill göra Finland till världens bästa land för barn och familjer. Den första nationella barnstrategin i Finland blev klar 2021 enligt Marins regeringsprogram. Verkställandet av den har inletts på ett lyckat sätt. Nu bör man se till att verkställandet fortsätter nationellt samt inom alla förvaltningsgrenar.

Fattigdom försämrar barns och familjers välbefinnande och därför bör man bryta generationsövergripande fattigdom och diskriminering. Att trygga en tillräcklig inkomst för barnfamiljerna och minska barnfamiljernas fattigdom måste lyftas upp till en tyngdpunkt i utvecklingen av socialskyddet.

Vi gör en märkbar höjning i barnbidragets ensamförsörjarförhöjning och i underhållsstödet. På så sätt kan vi höja upp tiotusentals barn bort från fattigdomen.

Vi underlättar växelvis boende. I socialskyddet bör man beakta att ett barn som bor växelvis orsakar större kostnader än ett barn som bor i ett hem. Stödet för växelvist boende bör även täcka transporttjänsterna från barnets båda hem.

Även barnbidragssystemet och lagen om underhållsstöd bör förnyas så att de bättre beaktar de mer mångformade familjesituationerna. Vi ser till att barnbidraget bevaras som en ersättning för barnets kostnader för alla barnfamiljer och säkerställer att nivån på stödet bevaras.