Lähellä olevat järjestöt

• Tasa-arvo, feminismi, yhdenvertaisuus ja kansainvälinen solidaarisuus ovat yli vuosisadan vaikuttaneen liittomme kulmakiviä. Demarinaiset on Suomen vanhin poliittinen naisjärjestö ja toimimme valtakunnallisesti 12 piirin alueella.

Piirijärjestöjen lisäksi meihin kuuluu huomattava osa puolueen paikallisyhdistyksistä. Naispiirit kokoavat yhteen oman alueensa toimijat ja järjestävät erilaisia tapahtumia ja koulutuksia liittyen tasa-arvoon ja politiikassa toimimiseen. Piirit ovat myös aktiivisesti mukana tukemassa ja osallistumassa vaalityöhön. Liiton hallituksessa edistämme etenkin tasa-arvopolitiikkaa näkyvästi eteenpäin. Feministiverkosto kokoaa valtakunnallisesti yhteen tasa-arvosta kiinnostuneita toimijoita matalalla kynnyksellä, kuten joka kuukauden viimeisenä perjantaina kokoontuvaan feminismiä ja kuohuvaa –tapaamiseen. Tapaamiset alkavat tammikuussa 2021!

Toimimme yhteistyössä puolueen ja muiden sisarjärjestöjen kanssa ja järjestämme vuosittain myös valtakunnallisia tapahtumia, jotka ovat kaikille kiinnostuneille avoimia. Liittokokoukseen kokoonnumme kerran kolmessa vuodessa 150 kokousedustajan voimin. Olemme myös osa kansainvälistä sosialidemokraattista liikettä ja toimimme aktiivisesti osana eurooppalaista kattojärjestöämme PES Womenia.

Jäseneksi voi liittyä kuka tahansa sukupuoleen katsomatta. Liittyminen on maksutonta, mutta se edellyttää puolueen jäsenyyttä. Tarvitsemme mukaamme rohkeita feministejä ikään ja sukupuoleen katsomatta, tule siis mukaan toimintaamme! Helpoiten pääset mukaan ottamalla yhteyttä alueesi yhteyshenkilöön tai Demarinaisten toimistoon.

Löydä Demarinaisten yhteystiedot

Seuraa Demarinaisia

Seuraa Demarinaisia Facebookissa

Seuraa Demarinaisia Twitterissä

Seuraa Demarinaisia Instagramissa

Vieraile Demarinaisten sivuilla

• Demarinuoret on valtakunnallinen poliittinen nuorisojärjestö. Toimintamme on suunnattu 15–32-vuotiaille nuorille, jotka haluavat vaikuttaa yhteiskunnallisiin asioihin samanhenkisessä seurassa. Voit siis liittyä jäseneksemme heti, kun olet täyttänyt 15 vuotta. Vaikutamme kaikilla yhteiskunnan ja politiikan alueilla, ja kansainvälisyys on luonnollinen osa toimintaamme. Liittymällä Demarinuoriin olet osa suurta maailmanlaajuista sosialidemokraattista liikettä.

Arvot

Tavoitteenamme on edistää tasa-arvoa, vapautta ja yhdenvertaisuutta. Olemme demokratian, solidaarisuuden ja kansainvälisyyden periaatteita puolustava feministinen järjestö. Uskomme, että meillä kaikilla on oikeus koulutukseen, työhön ja onnelliseen elämään, mutta ei muiden ihmisten tai ympäristön kustannuksella.

Mukaan toimintaan

Helpoin tapa tulla mukaan toimintaan on osallistua valtakunnallisiin tapahtumiimme. Vuosittain järjestämme poliittisia seminaareja, koulutuksia sekä leirejä. Joka toinen vuosi järjestetään liittokokous, jossa päätetään liiton linjoista.

Demarinuorten toimintaan voi lähteä mukaan myös piireissä ja paikallisosastoissa. Meillä on toimintaa ympäri Suomea, lisätietoja löydät nettisivuiltamme.

Vieraile Demarinuorten sivuilla

• Moi opiskelija tai opiskelijaksi pyrkivä!

Demariopiskelijat on valtakunnallinen poliittinen opiskelijajärjestö. Haluatko vaikuttaa erityisesti koulutus- ja sivistyspoliittiseen keskusteluun samanhenkisessä seurassa?

Olemme demokratian, solidaarisuuden ja kansainvälisyyden periaatteita puolustava feministinen järjestö. Tavoitteenamme on edistää opiskelijoiden poliittista osallistumista.

Voit liittyä jäseneksemme, jos olet täyttänyt 15 vuotta, pyrit opiskelijaksi tai olet jo sellainen. Jäsenyys on maksutonta. Liittymällä Demariopiskelijoihin olet osa suurta maailmanlaajuista sosialidemokraattista liikettä.

Helpoin tapa tulla mukaan toimintaan on osallistua valtakunnallisiin tapahtumiimme. Järjestämme esimerkiksi vuosittain alkuvuodesta Talvipäivät sekä syksyllä Syyspäivät. Vuosittain järjestettävä liittokokous pidetään loka-marraskuun aikana.

Demariopiskelijoiden toimintaan voi lähteä mukaan myös paikallisosastoissa, joita löytyy suurimmista opiskelijakaupungeista.

Demariopiskelijat on aktiivinen seuraavissa kaupungeissa:

• Joensuun Demarinuoret ja -opiskelijat JSD / JOSY
    • Jyväskylän sosialidemokraattiset nuoret ja opiskelijat JSDN
    • Tampereen sosialidemokraattinen opiskelijayhdistys TASY
    • Turun opiskelijoiden sosialidemokraattinen yhdistys TOSY
    • Oulun sosialidemokraattiset opiskelijat OOSY
    • Rovaniemen sosialidemokraattiset opiskelijat ROSO
    • Opiskelijoiden sosialidemokraattinen yhdistys OSY, Helsinki
    • Vaasan sosialidemokraattiset opiskelijat VSDO
    • Åbo VASA Socialdemokratiska Studerande ÅVSS

Toimintaan osallistumalla pääset tutustumaan demariopiskelijoihin ympäri Suomen sekä poliitikkoihin!

Vieraile Demariopiskelijoiden sivuilla

• Nuoret Kotkat on osana työväenliikettä toimiva valtakunnallinen lapsijärjestö, joka tarjoaa lapsille ja nuorille toimintaa yhdenvertaisessa, turvallisessa ja kannustavassa ympäristössä. Tutuinta Kotka-toimintaa ovat kerhot, leirit ja retket. Suurin osa toimintaan osallistuvista on 7-15-vuotiaita, mutta kaikenikäiset voivat osallistua.

Esimerkkejä Kotka-toiminnasta

Pääkaupunkiseudulta lähdetään kesäiseksi viikoksi metsämaisemiin seikkailu- ja luontoleirille ja erilaisiin kädentaitoihin tutustumaan. Lapsista pitävät huolta Nuorten Kotkien vapaaehtoiset ja teini-ikäiset vertaisohjaajat. Haluaisitko ilmoittaa lapsesi mukaan – tai haluaisitko lähteä oppimaan itse ohjaajaksi ja antamaan aikaasi lapsille?

Kotkakerhot kokoontuvat eri puolilla maata – tyypillisesti kerran viikossa arki-iltaisin, koulujen lukuvuoden aikana. Kerhossa lapsesi voi harrastaa turvallisessa pienryhmässä ja oppia samalla yhteisöllisyyttä ja yhdessä toimimista. Monilla kerhoilla on oma teema: vaikkapa askartelu, kokkaus tai jopa lennokit! Olisiko sinulla jokin taito, johon haluaisit ohjaajana perehdyttää myös lapsia?

Keväistä viikonloppua vietetään Kotka-tapahtumassa yhdessä viihtyen, vaikkapa lastenkulttuurin tai luonnon parissa, kohdaten Nuoria Kotkia eri puolilta Suomea. Mikset lähtisi lapsesi kanssa yhteiskuljetukseen paikan päälle, mukaan nauttimaan laadukkaasta ohjelmasta?

Nuoret Kotkat on myös yhteiskunnassa vaikuttava kanava lapsen äänelle. Toiminta Nuorissa Kotkissa kannustaa lasta osallistumaan sekä hahmottamaan maailmaa ja omia vaikutusmahdollisuuksia maailmassa. Kokeneet ohjaajamme myös tuntevat lasten arjessa vaikuttavat ilmiöt ja trendit. Nuoret Kotkat onkin työväenliikkeen oma lapsuuden asiantuntijajärjestö, joka ottaa kantaa lapsipolitiikkaan ja jonka tietämystä kannattaa päättäjien ja lasten hyvinvoinnista kiinnostuneiden hyödyntää.

Nuorten Kotkien paikallisosastot toimivat joko itsenäisinä yhdistyksinä tai SDP:n puolueosastojen jaostoina. Halusitpa löytää lapsellesi sopivaa toimintaa, olit kiinnostunut lasten ohjaamisesta tai halusit antaa järjestöhallinnon osaamisesi lasten hyväksi tehtävään työhön Nuorissa Kotkissa – ensimmäisenä kannattaa aina olla yhteydessä oman alueesi Nuorten Kotkien piirijärjestöön.

Vieraile Nuorten kotkien sivuilla

• Tarkoitus

Suomen Wanhojen Tovereiden toiminnan tarkoituksena on koota Suomen Sosialidemokraattisessa Puolueessa, ammattiyhdistys-, osuustoiminta-, sivistys- ja urheiluliikkeessä sekä työväenliikkeen liikelaitoksissa tai yhteiskunnallisissa tehtävissä toimineet puolueen eläkkeellä olevat jäsenet yhteistoimintaan, jolla tuetaan puolueen aatteellista työtä.

Toiminnalla jäsenille tarjotaan mahdollisuus tavata toisiaan luento-, kulttuuri- ja virkistystilaisuuksien sekä matkailun avulla. Vaikka yhteisöllä ei ole varsinaisia edunvalvontatehtäviä, voidaan haluttaessa ottaa kantaa yhteiskunnallisiin kysymyksiin.

Jäsenet

Jäsenet voivat osallistua toimintaan paikallisissa tai alueellisissa kerhoissa. Kerhot päättävät jäsenyyden hakemisesta, hyväksymisestä ja erottamisesta. Mahdollisuudesta liittyä kerhoihin tiedotetaan vuosittain Wanhojen toverien kotisivuilla. Liittyminen kerhoon ja siinä toimiminen on vapaaehtoista. Kerhot ylläpitävät jäsenluetteloita tiedotuksen vuoksi.

Kerhot

Suomen Wanhat Toverit -yhteisö muodostuu paikallisista tai alueellisista kerhoista, jotka ovat itsenäisiä mutta rekisteröimättömiä. Kerhot perustetaan omatoimisesti. Niiden perustamisesta ilmoitetaan Suomen Wanhat Toverit ry:n asiamiehelle sekä puoluejärjestölle.

Kerholle valitaan vuosittain puheenjohtaja, sihteeri sekä tarvittaessa toimikunta.

Kerhot eivät ole SDP:n jäsenjärjestöjä, mutta ne pyrkivät hyvään yhteistyöhön puolueyhdistysten, kunnallis- ja piirijärjestöjen sekä Eläkkeensaajien Keskusliitto EKL:n yhdistysten kanssa.

Kerhon jäsenmäärä ja yhteyshenkilötiedot ilmoitetaan vuosittain asiamiehelle.

Vieraile Wanhojen Tovereiden sivuilla

• Solidaarisuus tekee työtä naisten ja tyttöjen oikeuksien edistämiseksi, kestävän kehityksen, tasa-arvon, inhimillisen toimeentulon ja kansalaisyhteiskunnan puolesta.

Kansainvälinen solidaarisuussäätiö eli Solidaarisuus perustettiin SDP:n puoluevaltuuston syyskokouksessa vuonna 1970. Solidaarisuus on siitä asti rakentanut puolueen arvojen mukaista maailmaa eri puolilla.

Solidaarisuuden tarkoitus on ollut alusta asti puolustaa ihmisoikeuksia ja demokratiaa. Kaikki alkoi taistelusta sortoa ja diktatuureja vastaan. Tämä ydinajatus ja arvot ovat johdattaneet Solidaarisuuden toimintaa näihin päiviin asti. Järjestö on 2000-luvulla kasvanut johtavaksi suomalaiseksi kehitysyhteistyön ammattilaiseksi. Solidaarisuus on Suomen ulkoministeriön luotettu kumppani.

Solidaarisuus on tunnettu tyttöjen sukuelinten silpomisen vastaisesta työstä. Järjestö on saanut kiitosta ainutlaatuisesta ja kokonaisvaltaisesta lähestymistavasta, jossa silpomisväkivallan sekä väkivallan ennaltaehkäisy ja yhteisöjen toimeentulon kehittäminen muodostavat tuloksia tuottavan yhdistelmän.

Solidaarisuus uskoo, että voimaantunut nainen nostaa koko yhteisöä. Yhdistämällä taloudellisen toimeentulon ja väkivallan vastaisen työn elementtejä, järjestö vaikuttaa aiheisiin, joista yleensä vaietaan. Solidaarisuus tavoittaa haavoittuvia yhteisöjä ja pureutuu syvälle juurtuneisiin perinteisiin, kuten tyttöjen sukuelinten silpomiseen.

Järjestön toiminta on painottunut Itä-Afrikkaan. Somalimaassa Solidaarisuus on työskennellyt silpomisen ehkäisemiseksi ja ilmastokestävien toimeentulomuotojen kehittämiseksi jo vuosikymmeniä. Silpomisen vastainen työ laajeni Keniaan vuonna 2015. Keniassa tuetaan lisäksi naisyrittäjien taitoja ja osaamista.

Solidaarisuus on rakentanut pitkäjänteisesti parempaa maailmaa naisille ja tytöille yhdessä paikallisten kumppanien kanssa. Järjestön ytimessä on ajatus siitä, että pysyvään muutokseen vaaditaan paikallista osaamista ja omistajuutta. Paikalliset kumppanit varmistavat, että muutos on pysyvää ja leviää yhteisöstä jopa laajemmalle.

Tuhannet suomalaiset ovat liittyneet mukaan Solidaarisuuden missioon tukijoina ja lahjoittajina.

Työ silpomisen lopettamiseksi ja naisten sekä tyttöjen oikeuksien puolustamiseksi jatkuu ja sitä tarvitaan enemmän kuin koskaan. Vahvinta vaikuttamista on tulla mukaan kuukausilahjoittajaksi. Säännöllinen lahjoitus takaa pitkäjänteisen työn, jota tarvitaan kestävän kehityksen rakentamisessa.

Tyttöjen ja naisten oikeudet tarvitsevat puolustajia ja globaali solidaarisuus kannattajia. Tule mukaan tukijana, seuraamaan Solidaarisuutta sosiaalisen median kanavissa, osallistumaan keskusteluun ja levittämään sanaa.

Pysyvä muutos alkaa sinusta.

Lahjoita Solidaarisuudelle

Solidaarisuus somessa

Solidaarisuus Facebookissa
    Solidaarisuus Twitterissä
    Solidaarisuus Instagramissa
    Solidaarisuus LinkedInissä

• Kalevi Sorsa -säätiö on itsenäinen, sosialidemokraattiselta arvopohjalta toimiva ajatuspaja, jonka työ tukee tasa-arvoisen ja demokraattisen maailman rakentamista tutkimuksen, yhteiskunnallisen keskustelun ja demokratiatyön kautta.

Yhteiskuntatutkimuksen keskiössä eriarvoisuus ja ilmasto-oikeudenmukaisuus

Sorsa -säätiön toiminnan painopistealueet vuosilla 2019-2023 ovat eriarvoisuuden vähentäminen ja ihmisen toiminnan vaikutukset maapallolle. Nämä kaksi teema-aluetta ohjaavat säätiön tutkimus- ja julkaisutoimintaa nyt ja tulevina vuosina.

Eriarvoisuuden tarkastelussa korostamme ilmiön moninaisuutta: ei ole kyse pelkästään tulo- ja varallisuuseroista vaan myös esimerkiksi koulutuksesta, terveyseroista ja ihmisen ominaisuuksiin, kuten sukupuoleen, seksuaalisuuteen ja ihonväriin, liittyvästä eriarvoisuudesta. Erityisesti tarkastelemme näiden eriarvoisuuksien ulottuvuuksien linkittymisestä toisiinsa.

Ilmasto-oikeudenmukaisuuden teema lähtee ajatuksesta, että teknisen ja yhteiskunnallisen kehityksen myötä ihmisen toiminta on saavuttanut mittasuhteet, jotka monelta osin koettelevat planeetan kantokyvyn rajoja. Ekologisen kriisin myötä emme voi jatkaa ”kuin ennen”. Kysymys on, miten voimme kehittää yhteiskuntiamme niin, että ne olisivat sekä ekologisesti kestäviä että sosiaalisesti oikeudenmukaisia?

Demokratiatyötä Länsi-Balkanilla

Tutkimuksen lisäksi säätiö tekee työtä demokratian tukemiseksi EU:n lähialueilla Länsi-Balkanilla. Demokratiahankkeemme toimii Pohjois-Makedoniassa, Albaniassa ja Bosnia-Hertsegovinassa, tavoitteenaan tukea nuorten yhteiskunnallista osaamista ja kansalaisyhteiskunnan toimintaedellytyksiä

Seuraa meitä

Sorsa-säätiön podcastit löytyvät sekä sivuiltamme että eri podcast-alustoilta, kuten Spotifysta. Lisäksi meitä voi seurata sosiaalisissa medioissa.

Vieraile Sorsa-säätiön sivuilla

Seuraa Sorsa-säätiötä Twitterissä

Seuraa Sorsa-säätiötä Facebookissa

Seuraa Sorsa-säätiötä Instagramissa

• Työväen Sivistysliitto TSL on työväenliikkeen arvopohjaan sitoutunut järjestöjen oppilaitos, joka rohkaisee ihmisiä vaikuttamiseen yhteiskunnassa.

Vuonna 1919 perustettu TSL on valtakunnallisesti toimiva vapaan sivistystyön oppilaitos ja opintokeskus, joka edistää toiminnallaan demokratiaa, yhteiskunnallista ja sivistyksellistä tasa-arvoa sekä suvaitsevaisuutta yhteistyössä jäsenjärjestöjensä ja yhteistyökumppaniensa kanssa.

Jäsenjärjestöjämme ovat SDP sisarjärjestöineen, SAK:laiset ammattiliitot sekä sosiaali- ja kulttuurialan järjestöt. Koulutustapahtumissamme on vuosittain noin 60 000 osallistujaa. TSL:ssä työskentelee yli 30 osaavaa asiantuntijaa ja lisäksi tukena on laaja asiantuntija- ja kouluttajaverkosto.

TSL:n toiminnassa on kolme painopistettä: koulutus, kulttuuri ja hankkeet.

Koulutustoiminnan tarkoituksena on saada aktiivisia vaikuttajia työelämään ja yhteiskuntaan. Koulutuksissamme voi esimerkiksi täydentää työelämän digitaitoja, työnhakutaitoja sekä järjestämisen, vapaaehtoisjohtamisen ja yhteiskuntavaikuttamisen taitoja. TSL järjestää koulutusta yhteistyössä SDP:n ja sen sisarjärjestöjen kanssa.

TSL:n koulutukset ovat syrjinnästä vapaita, ja asia käydään aina läpi koulutusten alussa. .

Koulutukset räätälöidään pääsääntöisesti tilauksesta jäsenjärjestöille. Lisäksi tarjoamme työhyvinvointia edistävää koulutusta ja työnohjausta muun muassa luottamushenkilöille.

TSL järjestää myös kulttuuritapahtumia ja pyrkii ylläpitämään ja kehittämään yhteiskunnallisesti kantaaottavaa työväenkulttuuria. TSL kannustaa yhteiskunnalliseen keskusteluun ja ympäröivien ilmiöiden kommentointiin kulttuurin ja taiteen avulla. Tarjoamme myös jäsenjärjestöjen ja muiden tahojen käyttöön studio- ja tuotantopalveluitamme.

TSL:n hanketoiminnan tavoitteena on rakentaa yhdenvertaista työelämää ja oikeudenmukaista yhteiskuntaa kaikille. TSL:n käynnissä olevissa hankkeissa keskitytään työelämän ja henkilöstön osaamisen kehittämiseen esimerkiksi työn murroksen, digitaitojen, kotoutumisen edistämisen ja uraohjauksen näkökulmasta.

Vieraile TSL:n sivuilla