Pekka Komu

liiketoimintakehittäjä
Ikä: 42
134

Olen lahtelainen kaupunginvaltuutettu ja Päijät-Hämeen maakuntahallituksen puheenjohtaja. Päivätyökseni toimin liiketoimintakehittäjänä seudullisessa kehittämisyhtiössä sähköisen liikenteen ja aluekehityksen kysymysten parissa.

Minulla on ollut mahdollisuus kehittää Lahtea jo 15 vuoden ajan vastuullisissa luottamustehtävissä niin kaupunginvaltuuston, lautakunnan kuin kaupunginhallituksen johdossa. Tänä aikana olemme saaneet yhdessä kehittäneet kaupunkia ja maakuntaa: Lahti on vahvempi ympäristö- ja yliopistokaupunki. Nämä kehitysaskeleet ovat vaatineet paitsi yhteistyötä, myös verkostoitumista ja vaikuttamista kansallisesti ja kansainvälisesti.

Euroopan alueiden komitean jäsenenä saan viedä suomalaisen kuntakentän ääntä EU:n päätöksentekoon. Se on vahvistanut uskoani siihen, että ratkaisut moniin tulevaisuuden suurista kysymyksistä ovat pohjimmiltaan eurooppalaisia. Samalla käymme kuitenkin yleiseurooppalaista kamppailua yhteisistä arvoistamme laitaoikeistoa, populismia ja kyynisyyttä vastaan. Uhkana on, että jäämme jälkeen ja käperrymme itseemme.

Siksi koen paloa olla ehdolla vastuullisen, kestävän ja tulevaisuuteensa uskovan EU:n puolesta.

Minulle tärkeää

Liikenteen sähköistäminen

Liikenteen sähköistyminen on edellytys hiilineutraalisuudelle. Eurooppa ei voi saavuttaa ilmasto- ja ympäristötavoitteitaan ilman kestävää ja vähäpäästöistä liikennettä. Maanosamme potentiaali sähköistyä kestävästi ja innovoida sähköistä liikennettä on liki rajaton. Sähköinen liikenne on kuitenkin aina vain yhtä puhdasta kuin tuotettu sähkö. Tehdään EU:sta kestävän sähköisen liikenteen ja sähköntuotannon edelläkävijä!

Maanosan turvallisuus

Euroopan turvallisuutta haastetaan lukuisilla tavoilla niin ulkoa kuin sen sisältä. Sinisilmäisyyteen ei ole varaa. Eurooppalaisia arvoja haastetaan ympäri maailman, Euroopassa käydään täysimittaista sotaa ja sisäiset uhat luovat turvattomuutta. EU:n on muutettava suhtautumistaan turvallisuuteen radikaalisti ja otettava uhat vakavasti. Rakennetaan yhteinen eurooppalainen uskottava puolustus!

Teknologian sääntely

Elämme digitaalisen maailman ympäröimänä. Erityisesti tekoälyn kehittymisen ja laajemman soveltamisen seurauksena olemme ymmärtäneet markkinavoimien ja digitaalisten innovaatioiden voimat. Niiden tasapainoksi tarvitsemme aiempaa vahvempaa tekoälyn ja teknologiajättien sääntelyä yksilön oikeuksien ja yksityisyyden suojaksi. Vahvistetaan EU:ta digitaalisen maailman perusoikeuksien suunnannäyttäjänä!