Miina-Anniina Heiskanen

kauppatieteiden maisteri, tanssinopettaja (AMK)
Ikä: 38
129

Olen Miina-Anniina Heiskanen (s.1986), ihmisoikeuksien puolustaja ja tanssiva ekonomi Oulusta. Toimin Oulun kaupunginhallituksen 2. varapuheenjohtajana, kaupunginvaltuutettuna ja SDP:n varakansanedustajana Oulun vaalipiirissä. Koulutukseltani olen kauppatieteiden maisteri ja tanssinopettaja (AMK).

Tärkeitä asioita politiikassa minulle ovat lapsiperheiden asiat, ympäristö, talous, työllisyys ja hyvinvointi. Päätöksentekoni pohjana ovat faktat ja arvot. Olen kasvanut viittomakielisen kulttuurin ympäröimänä isovanhempieni kautta. Se on suuri rikkaus, pohja arvomaailmalleni sekä hyödyllinen taito elämässä.

Minulle tärkeää

Ihmisoikeuksien, yhdenvertaisuuden ja oikeusvaltioperiaatteen puolustaminen

Eurooppa on muuttunut levottomaksi. Demokratiaa on kyseenalaistettu ja oikeusvaltion ydintä poljettu. Yhtenä keskeisenä syynä tähän on äärioikeiston ja populistisen radikaalioikeiston nousu Euroopassa, joka on estettävä. Ihmisoikeudet vaativat puolestapuhujansa, ja tämä on minulle sydämen asia. Pohjoismainen hyvinvointivaltio on oikeusvaltio, joka voi näyttää esimerkkiä koko Euroopalle. Paitsi ihmiset, myös rakentamamme instituutiot muodostavat demokratian, jota ei kannata vaurioittaa.

Tulevaisuuspolitiikka: Ilmastonmuutoksen hillitseminen ja nuorten hyvinvoinnin lisääminen

Suomen ja EU:n tulee olla vihreän siirtymän kärkikahinoissa, sillä se luo työpaikkoja, hyvinvointia ja pääomaa. EU:n nuorisostrategiassa tulee nostaa mielenterveys ja hyvinvointi keskiöön, sillä koronakriisi, Ukrainan sota ja Euroopan konfliktit ovat jättäneet jäljen nuoriimme. Paremman tulevaisuuden rakentamiseen tarvitaan eurooppalaista yhteistyötä ja ratkaisut EU:ssa ovat paras tae sille, että löydämme keinot ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi ja nuorten hyvinvoinnin lisäämiseksi.

Reilu työelämä

Euroopan parlamentin rooli ja kansainväliset sopimukset toimivat perälautana työntekijöiden oikeuksille. Tämä korostuu erityisesti nyt, oikeistohallituksen ollessa vallassa Suomessa. Haluan Euroopan parlamenttiin pitämään suomalaisten työntekijöiden puolta.