SDP:n vaihtoehtobudjetti

SDP tasapainottaa taloutta vaihtoehdossaan samassa mittaluokassa kuin hallitus mutta kuitenkin niin, ettei kenellekään aseteta kohtuutonta taakkaa.

Parempi vaihtoehto

SDP:n muutosehdotukset valtion talousarvioon 2024

Suomella on edessään hyvä tulevaisuus, jos meillä on malttia ja rohkeutta uudistaa taloutta ja yhteiskuntaa sekä viisautta pitää kaikki mukana. Politiikan oikeudenmukaisuudesta huolehtiminen on erityisen tärkeää silloin, kun ajat ovat vaikeat ja tehtävänä on vaikeita päätöksiä. Vakavien yhteisten haasteiden taakka on jaettava tasaisesti.

Orpon hallitus väittää, että sen ajamille leikkauksille ei ole olemassa vaihtoehtoja. Kyllä on. SDP esittää hallituksen politiikalle reilumman ja vahvemmin tulevaisuuteen katsovan vaihtoehdon, jossa kenellekään ei aseteta kohtuutonta taakkaa eikä tulevan kasvun eväitä syödä lyhytnäköisillä leikkauksilla.

SDP ottaisi ensi vuonna 430 miljoonaa euroa vähemmän velkaa kuin hallitus. SDP:n vaihtoehdossa Suomi siis velkaantuisi joka päivä miljoona euroa vähemmän kuin hallituksen esityksessä. Samalla keventäisimme pieni- ja keskituloisten verotusta, peruisimme Orpon hallituksen ajamat sosiaaliturvaleikkaukset ja vahvistaisimme sosiaali- ja terveyspalveluita. SDP:n vaihtoehdossa ei myöskään leikata nuorten tulevaisuudesta tai romuteta suomalaisia työmarkkinoita, vaan rakennetaan parempaa työelämää. Tämä on vastuullisen kasvun kaava.

Vähemmän velkaa, vähemmän köyhyyttä, ilmastotavoitteista tai kasvusta tinkimättä – tätä on SDP:n parempi vaihtoehto. Tutustu vaihtoehtobudjettiimme alla.

Tutustu SDP:n vaihtoehtobudjettiin