Ulkoasiainvaliokunnan sd-edustajat: Ukrainalle myönnettävään tukeen lisärahaa

3.2.2023

Hallitus esittää eilen julkistetussa lisätalousarviossa lisärahoja niin Puolustusvoimille kuin muille hallinnonaloille osaksi Suomen Ukrainalle toimittamaa tukea.

– Suomen ja muiden maiden tuki Ukrainan puolustukselle on ainoa mahdollisuus Ukrainan suvereenisuutta kunnioittavan rauhan aikaan saamiseksi. Tällä tiellä myös jatkamme. Teemme niin Ukrainaan kohdistuvan tuen kuin muun ulko- ja turvallisuuspoliittisen valmistelun osalta tiivistä yhteistyötä EU:n ja läheisten kumppanimaidemme, kuten Ruotsin, kanssa, ulkoasiainvaliokunnan varapuheenjohtaja Erkki Tuomioja toteaa.

Suomi osallistuu EU:n sotilaalliseen EUMAM Ukraina -operaatioon.

– Suomi tulee osallistumaan Ukrainaa tukevaan EU:n sotilaalliseen EUMAM Ukraina -operaatioon enintään 50 sotilaalla. Suomalaissotilaat toimivat koulutus- ja neuvonantotehtävissä. Suomalaisten kriisinhallintajoukkojen ylläpitomenoihin ulkoministeriön hallinnonalalle ehdotettava 4,4 miljoonaa euroa tukee tämän tehtävän toteuttamista. Puolustusministeriön hallinnonalan osalta osallistuminen operaatioon voidaan toteuttaa olemassa olevalla määrärahalla. Puolustusvoimien määrärahoihin lisätään kuitenkin 1,7 miljoonaa euroa muun annettavan tuen kustannusten kattamiseksi, ulkoasianvaliokunnan jäsen Kristiina Salonen jatkaa.

Suomen tuki Ukrainalle on monialaista ja sitoutunutta.

– Ukrainan tarvitsema tuki pitää sisällään niin humanitaariset kuin sotilaalliset tarpeet. Puolustusvoimien osaaminen ja ammattitaito ovat osa Suomen tarjoamaa sotilaallista tukea. Tämän lisäksi Suomi on vienyt Ukrainaan merkittävät määrät ammustarvikkeita ja muuta materiaalia, valiokunnan jäsen Johannes Koskinen kommentoi.

– Ukrainan asia on monella tapaa meidän asiamme. On tärkeää, että Suomi toimii kansainvälisen vakauden ja Ukrainan ihmisten auttamiseksi niin nyt kuin jatkossa. Näin toimimalla pidämme samalla huolta omasta turvallisuudestamme ja Pohjolan vakaudesta laajemmin, valiokunnan jäsen Kimmo Kiljunen päättää.

Jaa sosiaalisessa mediassa