Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan sd-jäsenet: Hallitus riisuu koko työntekijäkenttää aseista – miten tulevaisuudessa voi kukaan puolustaa itseään?

23.2.2024

Työministeri Satonen kertoi eilen työrauhalainsäädännön uudistuksen sisällöstä ja hallituksen etenemisestä asiassa. Sopimisen sijaan tiedossa on lisää sanktioita. Työnantajien tilanne säilyy ennallaan eikä sinne ole tulossa muutoksia TES:n rikkomistilanteisiin. Uutena asiana on nostettu esiin myös henkilökohtaiset sakot. Se ei sovi oikeuskäytäntöömme, jossa aiemmin järjestäviä liittoja tai ammattiosastoja on sanktioitu, jos ei ole noudatettu sopimuksia. Nyt tätä halutaan laajentaa myös näiden yhdistysten jäseniin.

– Hyvä ja luottamuksellinen neuvottelujärjestelmä takaa paremmin työehtosopimusten noudattamisen ja vähäisen lakkojen määrän, ei niiden rajaamiset ja sakkojen kasvattaminen nelinkertaiseksi.  Lakkoja on saatu parhaiten estettyä esim. Ruotsissa sillä, että keskinäinen vuorovaikutus ja tasavertainen kohtelu toteutuu aina työpaikkatasolla asti. Ruotsissa on käytössä työntekijän tulkintaetuoikeus kiista tilanteissa. Lisäksi Ruotsissa työntekijöillä on parempi tiedonsaantioikeus sekä edustus yrityksen hallinnossa, kertoo Lyly.

– Orpon hallitus on 9 kuukaudessa esityksillään työntekijöiden aseman heikentämiseksi saanut aikaan enemmän poliittisia lakkoja kuin kaikki muut hallitukset yhteensä viimeisen 30-vuoden aikana. Ne eivät olleet ongelma aiemmin. Olisiko nykypolitiikka väärää? kysyy kansanedustaja sekä työ- ja tasa-arvovaliokunnan varapuheenjohtaja Lyly.

Vain työnantajia hyödyttävä esitys

– Lakko-oikeuteen puuttuminen on jälleen yksi hallituksen päätöksistä, joka hyödyttää vain työnantajaa. Samaan aikaan kun hallitus mukamas tekee pohjoismaista mallia, se ajaa itseasiassa Suomea vain kauemmaksi muista pohjoismaista, kertoo SDP:n varapuheenjohtaja Niina Malm ja jatkaa:

–  Mitään tasapuolisuutta ei ole. Työnantajille ei ole tiedossa mitään tiukennuksia eikä sanktioita. Kaikki revitään palkansaajien selkänahasta. Näin toimitaan lakkojen suhteen, jotka ovat viimesijainen keino kertoa mielipide, painottaa Malm.

Ymmärtävätkö perussuomalaiset, mihin ovat sitoutuneet?

– Suomalaisilta työntekijöiltä otetaan aseita pois, joita on mahdollista ollut käyttää länsimaisissa demokratioissa. Orpon-Purran hallitus ajaa palkansaajat tilanteeseen, jossa heillä ei ole asioihin vaikuttamisen välineitä. Nyt kajotaan lakko-oikeuteen, korotetaan lakkosakkoja ja yritetään säätää työntekijän 200 euron lakkosakko, sanoo eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan jäsen Timo Suhonen.

– Ymmärsivätkö perussuomalaisten edustajat lainkaan mihin paperiin nimensä pistivät Säätytalolla viime kesäkuussa. Vapisiko käsi yhtään, kun nämä palkansaajien perusoikeuksiin kuuluvat heikennykset allekirjoitettiin, kysyy Suhonen.

Asiat etenevät vain yhdessä sopimalla

– SDP esitti tällä viikolla välikysymyksessä hallitukselle sovinnon tietä. Meidän mielestämme tie neuvottelupöytään pitäisi avata uudestaan ja niin, että vaihtoehtoja punnittaisiin aidosti. Näin vältetään tulehtuneiden työmarkkinoiden kroonistuminen. Kyse on suomalaisen yhteiskunnan tulevaisuudesta, jota ei kannata riitojen vuoksi heittää romukoppaan, päättää kansanedustaja Piritta Rantanen.