SDP:n Tuula Väätäinen: Meidän on suojeltava lapsia ja nuoria

16.3.2023

Tuore Lastensuojelun kehittämisyhteisö Pesäpuu ry:n syksyllä 2022 toteuttama selvitys paljastaa, että sijaishuollosta karanneet lapset joutuvat usein vakavien rikosten uhriksi ja ajautuvat helposti myös itse tekemään rikoksia. Näitä karanneita ja sen myötä kadonneita nuoria on Suomessa vuosittain satoja.

Kyse on nuorista, jotka ovat olleet lastensuojelun sijaishuollossa eli lastensuojelulaitoksessa, perhekodissa tai sijaisperheessä.

Vuonna 2022 koko maassa poliisin järjestelmään kirjattiin 2 545 etsintäkuulutusta lastensuojeluviranomaisten aloitteesta. Määrä on iso. Hatkaan eli karkuun lähteneet nuoret ovat selvityksen mukaan myös aivan erityisen haavoittuvaisessa asemassa ja joutuvat verrattain usein rikoksen uhriksi.

Selvitys paljastaa, että hatkassa ollessaan nuoret joutuvat jopa ihmiskaupan määritelmän täyttävän rikollisuuden uhreiksi. Aikuiset jopa houkuttelevat nuoria hatkaan ja käyttävät heidän hädänalaista tilaansa hyväksi.

Herää kysymys, eivätkö auttavat tahot tärkeässä työssään pysty luomaan sellaista turvaa ja apua, ettei lapsen tai nuoren tarvitse lähteä hatkaan vai onko kyse muoti-ilmiöstä tai kohtuuttomista houkutuksista esimerkiksi päihteiden avulla. Meille on syntynyt lasten ja nuorten joukko, jotka kokevat ettei kukaan ole heidän puolellaan tässä maailmassa ja hyväksyntää haetaan ihan keneltä tahansa.

Pitkään jatkuneet lastensuojelun rakenteelliset ongelmat ja yhteistyön puutteet asettavat lapsia vaaraan ja tämä polku pitää saada katkaistuksi. Tässä ei nyt kannata syytellä ketään, vaan tarttua yhteiseen työhön, lapsia ja nuoria pitää suojella ihan oikeasti.