SDP:n Riitta Mäkinen: Hyvinvointialueiden lisärahoitus on tervetullutta

31.1.2023

Hallitus on päässyt lisätalousarvioneuvotteluissa sopuun hyvinvointialueiden lisärahoituksesta. Alueet saavat kevään aikana yhteensä 500 miljoonaa euroa lisärahoitusta, josta 350 miljoonaa on valtionavustusta ja 150 miljoonaa aikaistettua kertaerää. SDP:n kansanedustaja Riitta Mäkinen iloitsee hyvinvointialueille suunnattavista lisäresursseista.

– On hienoa, että hallitus on saanut sovittua hyvinvointialueiden lisärahoituksesta. Lisäresursseja tullaan tarvitsemaan kasautuneen hoitovelan ja kasvavien hoitojonojen purkamisessa. Hallitus toimii viisaasti suunnatessaan tarpeellisen rahoituksen ihmisten hyvinvointiin, toteaa Mäkinen.

On tärkeää, että hyvinvointialueille annetaan työrauha ja resurssit keskittyä perustyöhönsä. Lisärahoitus mahdollistaa akuutteihin tarpeisiin vastaamisen, mutta myös katseen suuntaamisen tulevaisuuteen.

– Hoitovelka on hoidettava, mutta olennaista on suunnata katse ennaltaehkäisyyn ja oikea-aikaiseen hoitoon ja apuun. Erityisesti lasten ja nuorten pahoinvointi on kasvanut kestämättömiin mittasuhteisiin. Tarvitsemme todella paljon työtä, jotta palveluverkon puutteet ja katvealueet saadaan tilkityksi. Tärkeää on myös panostaa sosiaali- ja terveysalan ammattilaisiin ja työolosuhteisiin, jotta alasta saadaan jälleen vetovoimainen, päättää Mäkinen.

Koko valtion lisätalousarvioesitys julkaistaan torstaina 2. helmikuuta.