SDP:n Niina Malm: Kaakkois-Suomen teollisuus kasvuun vihreän teknologian voimin

11.2.2021

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Niina Malm iloitsee Fintoilin investoinnista Haminaan. Fintoil tiedotti tällä viikolla 100 miljoonan euron biojalostamon rakentamisesta Haminan sataman alueelle.

– Tämä on upea uutinen koko Kaakkois-Suomelle! Uusi tehdas voi tuoda välillisesti työtä myös alueen yrityksille vuosiksi. Haminan alue on jo aiemmin osoittanut houkuttelevuutensa, kun Google päätti muutama vuosi sitten mittavasta lisäinvestoinnistaan Haminan datakeskukselle, Malm toteaa.

Kaakkois-Suomi on kärsinyt pitkään teollisuuden rakennemuutoksesta, joka on johtunut mm. paperitehtaiden sulkemisista. Malmin mukaan Kaakkois-Suomen teollisuus voidaan kääntää uuteen nousuun satsaamalla kestävän kasvuun ja vihreän teknologiaan. Malm muistuttaa, että Suomen erityisiä kilpailuvaltteja kansainvälisillä markkinoilla ovat yhteiskunnallinen vakaus ja korkea osaaminen.

– Suomi on arvostettu teollisuusmaa ja tänne halutaan investoida. Meillä on kaikki mahdollisuudet hyötyä vihreän teknologian kasvusta, kunhan uskallamme vain panostaa niiden kehittämiseen. Valtio solmi juuri helmikuussa 16 kaupunkiseudun kanssa ekosysteemisopimukset, joilla kehitetään paikallisia yhteistoimintaverkostoja ja TKI-toimintaa. Kaakkois-Suomessa tuoreet sopimukset solmittiin Lappeenrantaan ja Imatralle, joihin saatiin vihreän sähköistämisen edistämiseksi 400 000 euron käynnistysraha, sekä Mikkeliin, johon myönnettiin yhdyskuntavesien kiertotalouden kehittämiseksi 50 000 euron käynnistysraha. Tavoitteena on luoda alueelle menestyviä energia- ja ympäristöalan keskittymiä, jotka houkuttelisivat kansainvälistä pääomaa Suomeen, Malm kertoo.

Jaa sosiaalisessa mediassa