Ehdokastietojen lisäys ehdokashakukoneeseen

Puolueen sivuille tulee vaaleihin SDP:n eduskuntavaaliehdokkaiden hakukone sekä esittelysivu jokaisesta ehdokkaasta.

Ohje tietojen päivittämiseen ehdokashakukoneeseen

SDP:n verkkosivuille julkaistaan ehdokashakukone 4.2.2023 kampanjastarttimme yhteydessä. Jokaiselle ehdokkaalle tulee koneeseen lisäksi oma esittelysivunsa.

On tärkeää, että ehdokkaan tiedot löytyvät puolueen omasta ehdokashakukoneesta, sillä eduskuntavaalikampanjan aikana sivuillamme käy todella paljon ihmisiä tutustumassa SDP:n ehdokkaisiin. Ehdokkaan tehtävänä on huolehtia siitä, että hänen esittelysivultaan löytyy kaikki tarvittava tieto sekä vaalikuva.

Ehdokastietojen muokkaaminen OmaSDP:ssä

Kun sinut on kirjattu jäsenrekisteriin ehdokkaaksi tulevissa vaaleissa, voit käydä lisäämässä ja muokkaamassa ehdokastietojasi OmaSDP:ssä.

Kirjaudu OmaSDP-palveluun

Ehdokastietojasi voit päivittää palvelussa Vaalit-välilehdellä.

Ehdokassivulla voit kertoa lyhyesti itsestäsi (esittely max 1000 merkkiä) sekä keskeisimmistä vaaliteemoistasi (jokainen vaaliteema max 500 merkkiä). Sivuille voit lisätä myös linkit sosiaalisen median tileillesi, verkkosivuillesi, vaalikonevastauksiisi sekä vaalivideoosi. Linkkejä lisättäessä lisää nettiosoitteiden eteen aina https://-etuliite.

Tietoja voit käydä päivittämässä jo nyt, vaikka ehdokashakukonetta ei ole vielä julkaistu. Käytäthän tietojen päivittämiseen tietokonetta, älä mobiililaitetta. Tietoja voit käydä lisäämässä ja muokkaamassa niin monta kertaa kuin haluat ennen vaaleja, tiedot päivittyvät muutaman tunnin välein ehdokashakukoneeseen. Käy täyttämässä kuitenkin tärkeimmät tiedot itsestäsi jo nyt, sillä ehdokashakukone julkaistaan kampanjastartin yhteydessä 4.2.

On toivottavaa, että täytät itsestäsi kaikki mahdolliset tiedot, jotta esittelysivusi ei näytä vajaalta. Alla oleva kuvakaappaus näyttää esimerkkinä, miltä ehdokkaan sivu täytetyillä tiedoilla näyttää.

Kuvan lisääminen ehdokastietoihin

Ehdokaskuvasi pääset lisäämään kohdassa Vaalit – Lataa kuva. Jokainen piiri on kuvannut omat ehdokkaansa, joten voit hyödyntää piiriltä saamaasi kuvaa myös ehdokashakukoneessa.
Suosittelemme käyttämään kuvana neliönmuotoista kuvaa, jossa kasvosi ovat kuvan keskellä. Näin kuvasta ei rajaudu esimerkiksi osa kasvoistasi pois, sillä ehdokashakukone rajaa kuvan keskikohdasta kuvaa ympyrän malliin.

Voit käyttää apunasi kuvan rajaukseen Canva-pohjaa, johon voit lisätä kuvasi, asettaa sen oikeaan kohtaan pohjan kehyksessä ja tallentaa kuvan koneellesi valmiiksi rajattuna oikeaan muotoon.

Rajaa ehdokaskuvasi Canvalla