Vaaliohjelma selkokielellä

SDP:n eli Suomen Sosialidemokraattisen Puolueen vaaliohjelma selkokielellä.
Kaiken voi tehdä reilummin
Mitä tavoitteita SDP-puolueella on kunta- ja aluevaaleissa keväällä 2025? Millaisiin asioihin puolue haluaa vaikuttaa, ja millaisia muutoksia haluamme Suomeen? Lue SDP:n eli Suomen Sosialidemokraattisen Puolueen vaaliohjelma selkokielellä.
Tässä ovat SDP:n vaalitavoitteet lyhyesti:
SDP haluaa yhteiskunnan, joka on reilu ja oikeudenmukainen kaikille. Poliitikot eivät saa tehdä päätöksiä, jotka vaikeuttavat tavallisten ihmisten elämää. Hyvinvointivaltion täytyy säilyä. Hyvinvointivaltiossa kaikilla kansalaisilla on sama oikeus esimerkiksi kohtuulliseen elintasoon ja oppimiseen. Jokainen saa ne palvelut, joita hän tarvitsee.
SDP haluaa, että kaikki ihmiset pääsevät nopeasti lääkäriin tai sairaalaan. Jos tilanne on kiireellinen, ihmisen täytyy saada apua ja hoitoa heti. Jos ongelma on kiireetön, lääkäriin täytyy päästä kahdessa viikossa. Suomeen tarvitaan myös malli omalääkäristä ja omahoitajasta. Silloin potilaalla on aina sama lääkäri ja hoitaja.
SDP:lle on tärkeää, että lapset ja nuoret viihtyvät ja oppivat koulussa. Jokaisen koulun täytyy olla hyvä ja turvallinen oppilaille ja opettajille. Tulevaisuudessa koululuokissa ja -ryhmissä täytyy olla vähemmän oppilaita kuin nyt. Silloin opettaja ehtii opettaa kaikkia.
Monien alojen työntekijöillä on ollut huono palkka jo kauan. SDP haluaa paremman palkan esimerkiksi sairaanhoitajille, opettajille, poliiseille, myyjille ja tarjoilijoille. Työntekijöiden ja työnantajien täytyy uudistaa työelämää yhdessä.
Jokaisella poliittisella puolueella on omat arvot. SDP:n mielestä nykyinen oikeistohallitus vie Suomea väärään suuntaan. Siksi kuntien ja hyvinvointialueiden täytyy tehdä päätöksiä, jotka parantavat jokaisen suomalaisen arkea.
SDP haluaa, että suomalaiset voivat luottaa päättäjiin taas. Reilu yhteiskunta on mahdollinen, ja kaikkia ihmisiä täytyy tukea. Kaiken voi tehdä reilummin kuin nyt, ja on järkevää toimia reilusti. Tämä on SDP:n viesti kunta- ja aluevaaleissa.
Lue seuraavaksi enemmän SDP-puolueen tavoitteista.
Sisällysluettelo
Jokaisen täytyy tarvittaessa päästä nopeasti lääkäriin
Lapsia ja nuoria täytyy tukea koulussa, jotta he voivat opiskella ja oppia paremmin
Ikäihmisille täytyy turvata hyvät palvelut
Koko Suomessa täytyy olla hyvät peruspalvelut
Työntekijöiden hyvinvointia täytyy tukea
Jokaisen täytyy tarvittaessa päästä nopeasti lääkäriin
Tässä ovat SDP:n vaalitavoitteet, jotka liittyvät terveydenhuoltoon. Haluamme, että nämä asiat toteutuvat:
- Jokainen voi luottaa siihen, että saa hoitoa nopeasti, jos sairastuu.
- Perusterveydenhuoltoa lisätään. Perusterveydenhuoltoa ovat esimerkiksi terveyskeskukset ja julkinen hammashoito. Hyvän perusterveydenhuollon avulla voidaan estää sairauksia ja hoitaa ihmisiä ajoissa. Samalla säästyy rahaa. Kun ihmiset voivat hyvin, esimerkiksi kallista erikoissairaanhoitoa ei tarvita yhtä paljon kuin nyt.
- Joka puolella Suomea on kahden viikon hoitotakuu kiireettömässä perusterveydenhoidossa. Silloin ihminen joutuu odottamaan lääkärin vastaanottoa tai tutkimusta enintään kaksi viikkoa. Kaikkien täytyy päästä hammashoitoon kolmessa kuukaudessa.
- Perusterveydenhuoltoon tulee malli omalääkäristä ja omahoitajasta. Tämä parantaa palvelua ja säästää rahaa. Potilaat ovat tyytyväisiä, kun lääkäri tai hoitaja on aina sama.
- Jos ihmisellä on mielenterveyden ongelmia, hän pääsee nopeasti hoitoon. Jokainen saa mielenterveyden ongelmiin apua myös digitaalisesti, esimerkiksi verkkopalveluiden kautta. Verkkopalvelut eivät korvaa kaikkea apua ja hoitoa, mutta ne auttavat ihmistä aluksi. Terveydenhuollon ammattilaisilla täytyy olla nykyistä enemmän tietoa mielenterveyden ongelmista. Silloin he tunnistavat näitä ongelmia, vaikka potilas tulisi hoitoon muun syyn takia.
- Suomessa on 21 hyvinvointialuetta. Hyvinvointialue on organisaatio, joka järjestää tietyn alueen terveydenhuollon, sosiaalipalvelut ja pelastustoimen. Jokaisella hyvinvointialueella asukkaiden täytyy saada hoitoa ja palveluja helpommin kuin nyt. Tähän on monta keinoa, esimerkiksi:
- digipalvelut eli erilaiset verkkopalvelut ja älypuhelinsovellukset
- etävastaanotto eli video- tai chat-viestivastaanotto
- terveysneuvonta, joka kulkee autolla paikasta toiseen.
- ajanvaraus verkossa.
On kuitenkin tärkeää, että ihmiset voivat yhä soittaa puhelimella esimerkiksi terveyskeskukseen ja tavata lääkärin tai hoitajan vastaanotolla.
Lapsia ja nuoria täytyy tukea koulussa, jotta he voivat opiskella ja oppia paremmin
Tässä ovat SDP:n vaalitavoitteet, jotka liittyvät koulunkäyntiin ja opiskeluun. Haluamme, että nämä asiat toteutuvat:
- Jokainen lapsi voi osallistua varhaiskasvatukseen ja esiopetukseen.
- Esiopetus eli opetus ennen alakoulua kestää kaksi vuotta. Esiopetus valmistaa lasta koulua varten. Se varmistaa, että kaikilla lapsilla on samat mahdollisuudet oppia. Jokaisessa päiväkodissa ja koulussa on tarpeeksi työntekijöitä. He ovat taitavia ammattilaisia ja turvallisia aikuisia lapsille.
- Jokainen lapsi saa hyvää opetusta peruskoulussa eli alakoulussa ja yläkoulussa. Lapsi saa tukea ja erityisiä oppimateriaaleja, jos tarvitsee. Hän saa tämän avun omassa lähikoulussaan.
- Jokainen lapsi osaa suomen kieltä tarpeeksi, kun hän aloittaa koulun. Siksi S2-opetusta eli suomi tai ruotsi toisena kielenä -opetusta täytyy kehittää ja lisätä.
- Koulussa kaikilla on rauha opiskella ja oppia. Oppitunnilla ei saa käyttää älypuhelimia tavalla, joka häiritsee oppimista. Opettaja saa vaikuttaa opiskelijaryhmän kokoon ja opiskelutapaan. Erityisesti alakoulussa ryhmän täytyy olla pieni, enintään 20 oppilasta. Lisäksi koulujen ja oppilaitosten työntekijöillä täytyy olla riittävät keinot estää häiriöitä. Heillä täytyy olla nykyistä enemmän valtaa puuttua ongelmiin, kuten häiritsevään käytökseen.
- Koulun ja kodin yhteistyötä lisätään. Tämä yhteistyö tukee lapsen huoltajia, mutta huoltajilla on myös vastuu osallistua yhteistyöhön aktiivisesti.
- Kuntien ja hyvinvointialueiden ammattilaiset ymmärtävät, että monet lapset ja nuoret voivat huonosti ja ovat väsyneitä. Tämä ongelma täytyy ratkaista. Myös koulut tukevat lasten ja nuorten hyvinvointia. Esimerkiksi säännöllinen päivärytmi auttaa jaksamaan. Siksi aamu- ja iltapäivätoimintaa kouluissa uudistetaan, ja tämä toiminta tulee osaksi koulupäivää.
- Koulussa työntekijät eivät vaihdu usein. Kouluilla täytyy olla vakituisia sijaistyöntekijöitä.
- Ketään ei kiusata koulussa tai muussa oppilaitoksessa. Koulujen ja oppilaitosten täytyy löytää keinoja, joilla kiusaaminen vähenee. On myös tärkeää opettaa lapsille ja nuorille
tunne- ja vuorovaikutustaitoja. - Koulussa ei vain opiskella, vaan kouluissa täytyy olla harrastuksia ja tukea lapsille ja nuorille. Näin ehkäistään syrjäytymistä ja vähennetään yksinäisyyttä. Nuorisotyötä kouluissa ja oppilaitoksissa täytyy kehittää.
- Kunnat varmistavat, että toisen asteen koulutus eli lukio tai ammattikoulu säilyy maksuttomana. Jokaisella nuorella täytyy olla mahdollisuus opiskella.
- Ammatillisessa koulutuksessa on tarpeeksi lähiopetusta eli opetusta paikan päällä koulun tiloissa.
- Perheitä autetaan. Lasta ja nuorta auttaa menestymään opiskelussa myös se, että perhe voi hyvin. Perheiden on tärkeää saada apua helposti ja ilmaiseksi jo silloin, kun ongelmat ovat vasta pieniä. Silloin suuret ongelmat voidaan estää. Lastensuojelun ammattilaiset auttavat perheitä. Myös järjestöt voivat tukea perheitä.
- Jos lapsi tai nuori on väkivaltainen, aikuiset auttavat häntä yhdessä. Yhteistyössä on mukana eri alojen ammattilaisia sekä lapsen vanhempi tai huoltaja. Väkivalta on merkki siitä, että ihminen voi huonosti.
- Jokainen kunta tekee suunnitelman siitä, miten lapsia ja nuoria voidaan tukea päiväkodissa ja muussa varhaiskasvatuksessa, peruskoulussa sekä toisen asteen opinnoissa. Lapsella on aina oikeus tukeen koulunkäynnissä.
- Tulevaisuudessa lapset ja nuoret saavat apua ja palveluja helpommin kuin nyt.
Ikäihmisille täytyy turvata hyvät palvelut
Tässä ovat SDP:n vaalitavoitteet, jotka liittyvät ikääntyneisiin eli vanhoihin ihmisiin. Haluamme, että nämä asiat toteutuvat:
- Kaikilla ikäihmisillä on turvallinen vanhuus. He saavat palveluja kotiin tai hoivapaikan, jos tarvitsevat. Kaikkialla Suomessa kehitetään palveluja, jotka kuntouttavat ja auttavat ikäihmisiä. Näin heidän pystyvät toimimaan itsenäisesti ja tekemään asioita, jotka ovat heille tärkeitä. Heitä tuetaan myös asumisessa. Ikäihminen voi asua kotonaan tai hoivakodissa. Asumisessa yhteisöllisyys on tärkeää. Kukaan ei saa jäädä yksin.
- Vanhustenhoidossa työntekijöiden määrä ei vähene. Jos työntekijöitä on vähemmän kuin nyt, hoidon laatu heikkenee ja työntekijät voivat huonosti.
- Koko Suomeen tehdään samat omaishoidon säännöt. Omaishoitajien täytyy saada tarpeeksi tukea ja rahaa. Jos ihminen samaan aikaan käy työssä ja hoitaa vanhempiaan, hänen täytyy saada parempaa tukea.
Koko Suomessa täytyy olla hyvät peruspalvelut
Tässä ovat SDP:n vaalitavoitteet, jotka liittyvät kuntien, valtion ja hyvinvointialueiden talous- eli raha-asioihin. Haluamme, että nämä asiat toteutuvat:
- Jokainen kunta tekee päätöksiä ja toimia, joiden avulla kunnan taloustilanne paranee ja työpaikkoja tulee lisää. Näin varmistetaan, että kunnalla on rahaa peruspalveluihin. Peruspalveluja ovat palvelut, jotka liittyvät arjen elämään. Näitä ovat esimerkiksi koulutus ja varhaiskasvatus, kulttuuri- ja liikuntapalvelut, teiden ja talojen rakentaminen sekä joukkoliikenne. Kunta on vastuussa oman alueensa peruspalveluista.
- Hyvinvointialueet saavat lisää aikaa siihen, että ne parantavat taloustilanteensa. Nyt hyvinvointialueiden taloustilanne on alijäämäinen eli huono. Hyvinvointialueet ovat tehneet tappiota, ja niiden täytyy löytää lisää rahaa tai säästöjä tappion verran. Tätä sanotaan alijäämän kattamisvelvoitteeksi, ja sille on määräaika, kolme vuotta. Tämän määräajan täytyy olla pidempi. Silloin hyvinvointialueet voivat kehittää toimintaansa, eikä niiden tarvitse vähentää tai lopettaa palveluja.
- Kun Suomessa käytetään julkisia verorahoja esimerkiksi erilaisiin hankintoihin ja kehitystyöhön, toimitaan aina oikein. Verorahoja käytetään tavalla, joka noudattaa Suomen lakeja ja työehtosopimuksia. Silloin työelämä on reilua ja turvallista kaikille, ja Suomeen saadaan uusia työpaikkoja. Silloin Suomi kiinnostaa myös ulkomaisia osaajia ja yrityksiä,eli Suomen kilpailukyky voi kasvaa.
Seuraavassa on kerrottu tarkemmin SDP:n vaalitavoitteista, jotka liittyvät kuntiin ja hyvinvointialueisiin.
Millainen on elinvoimainen kunta?
Kunta on elinvoimainen, kun sen talous on kunnossa. Ihmiset haluavat ja voivat asua kunnassa, kun kunnan alueella on työtä ja palveluja. SDP:lle on tärkeää, että kaikki Suomen kunnat ovat elinvoimaisia.
Mitä tämä tarkoittaa käytännössä?
- Kunta parantaa työnhaun palveluja eli tapoja, joilla se auttaa ihmisiä löytämään työtä. Tämä koskee kunnan omia palveluja ja palveluja, joita kunta ostaa yrityksiltä.
- Kunnan TE-palveluja eli työnhakuun ja yrittämiseen liittyviä palveluja saa yhdellä yhteydenotolla. TE-palvelut suunnitellaan niin, että ne auttavat ihmisiä saamaan sopivan työn nopeasti. SDP:n tavoite on, että jokainen voi työllistyä kykyjensä mukaisesti.
- Kunnan TE-palvelut auttavat myös yrityksiä. Uutta yrittäjää neuvotaan kahden vuoden ajan. Yrityksiä tuetaan siinä, että ne voivat tarjota työtä myös niille ihmisille, joiden on vaikea löytää työtä.
- Kunta kehittää palveluja, jotka auttavat ulkomaalaisia löytämään työtä tai opiskelupaikan Suomesta sekä oppimaan suomea tai ruotsia. Maahanmuuttajien on tärkeää kotoutua Suomeen. Ketään ei syrjiä työnhaussa minkään syyn takia, ei esimerkiksi kielitaidon tai etnisen taustan vuoksi. Jos TE-palvelun työntekijä tai muu ammattilainen huomaa, että työnhakijaa syrjitään, hän puuttuu asiaan heti. Kunnan täytyy tehdä työtä muiden viranomaisten kanssa. On erityisen tärkeää, että maahanmuuttajaäidit kotoutuvat hyvin Suomeen. Se auttaa perheitä voimaan hyvin ja ulkomaalaistaustaisia lapsia löytämään paikkansa Suomessa ja pärjäämään koulussa.
- Kunta tekee yhteistyötä yritysten, oppilaitosten ja päättäjien kanssa. Kun kunnalla on tarjouskilpailu jostakin hankinnasta, myös pienten yritysten täytyy voida osallistua ja menestyä tarjouskilpailussa. Kunnan tarjouspyynnöissä ei saa olla ehtoja, jotka sopivat vain suuriin yrityksiin.
- Kunta vastaa itse alueensa teistä, vedenjakelusta ja muista asioista, jotka ovat tärkeitä jokapäiväisessä elämässä.
- Kunta tekee päätöksiä ja hankintoja, jotka ovat ympäristölle hyviä. Kaikkien kuntien täytyy olla esimerkkinä muille toimijoille: näin toimii kiertotalous ja näin tehdään päätöksiä, joilla edistetään kestävää kehitystä. Kiertotalous on esimerkiksi sitä, että uusia tavaroita tehdään kierrätysmateriaaleista. Kestävä kehitys tarkoittaa toimintaa, joka on hyvä ympäristölle ja työntekijöille.
Millainen on tehokas hyvinvointialue?
Suomessa on 21 hyvinvointialuetta. Niiden täytyy toimia niin, että kaikki kansalaiset saavat kaikki tärkeät terveys- ja sosiaalipalvelut koko Suomessa. Tämä varmistetaan näiden toimien avulla:
- Hyvinvointialueet ottavat käyttöön keinoja, joiden avulla ne voivat toimia tehokkaammin kuin ennen. Esimerkiksi tekoäly voi auttaa diagnooseissa eli sairauden määrittelyssä sekä potilastietojen tallentamisessa. Jokaisen potilaan hoidon täytyy olla tehokasta ja järkevää. Potilas saa sen hoidon, jota hän tarvitsee. Hänelle ei määrätä turhaa hoitoa, kuten ylimääräistä kontrollikäyntiä.
- Julkisessa terveydenhuollossa otetaan käyttöön hintakattosäännöt, jotka koskevat vuokratyöntekijöiden käyttöä. Hintakatto on rahamäärä, jonka jokin asia saa korkeintaan maksaa yhden kalenterivuoden aikana. Julkista terveydenhuoltoa ovat esimerkiksi terveyskeskukset, sairaalat ja hyvinvointialueen hammashoito.
- Suomeen tehdään tarkat säännöt siitä, miten julkiset toimijat ja yksityiset yritykset kilpailevat terveydenhuollon alalla. Yksityiset terveyspalvelut eivät saa keskittyä liikaa samoille isoille yrityksille. Jos alalla on vain vähän yrityksiä, ne voivat helposti nostaa hintoja.
- Päättäjät varmistavat, että hyvinvointialueilla on rahaa terveys- ja hoivapalveluihin
ja myös tutkimukseen ja asioiden kehittämiseen. Rahaa täytyy olla myös perustutkimukseen. - Matkakulujen korvaukset siirretään Kelalta hyvinvointialueille. Tällä hetkellä Kela korvaa eli maksaa osan henkilön matkakuluista, jos tämä asioi terveydenhuollossa sairauden, raskauden tai synnytyksen vuoksi.
Työntekijöiden hyvinvointia täytyy tukea
Tässä ovat SDP:n vaalitavoitteet, jotka liittyvät työntekijöiden hyvinvointiin ja jaksamiseen. Haluamme, että nämä asiat toteutuvat:
- Kaikkia työpaikkoja johdetaan hyvin. Kun johtajat tekevät työnsä hyvin, työntekijät voivat hyvin ja sairauslomia on vähemmän. Hyvä työpaikka kiinnostaa myös uusia työntekijöitä. SDP:lle on erityisen tärkeää, että kuntien ja hyvinvointialueiden työntekijät voivat paremmin ja heidän sairauslomansa vähenevät.
- Työntekijöitä kannustetaan työssään. Kun työntekijä onnistuu, hän saa rahaa. Hän voi saada tavallisen palkkansa lisäksi esimerkiksi palkkion, jonka maksaa työpaikan henkilöstörahasto. SDP on sitoutunut edistämään sitä, että jokaisella kunnalla ja hyvinvointialueella on työsuhde-etuja ja erilaisia palkitsemisen käytäntöjä, jotka tukevat työhyvinvointia.
- Työntekijällä on aina mahdollisuus vaikuttaa asioihin, jotka liittyvät hänen työhönsä ja työpaikkaansa. Työssä viihtyy ja pärjää, kun voi oppia uutta. Jokaisella kunnan ja hyvinvointialueen työntekijällä täytyy olla entistä parempi mahdollisuus vaikuttaa ja oppia. Työntekijän täytyy saada koulutusta ainakin kolmen päivän ajan joka vuosi.
- Jos työntekijä väsyy työssään tai hänelle tapahtuu tapaturma, työnantaja täytyy heti etsiä keinoja, joiden avulla työntekijä voi jatkaa työtään. Jos työntekijä ei voi tehdä työtä kuten ennen, hän voi saada uusia työtehtäviä tai päästä työkokeiluun.
- Kunnat ja hyvinvointialueet eivät voi siirtää työnantajan vastuuta muille toimijoille. Niiden täytyy varmistaa, että niiden omat yritykset ja yhteistyökumppanit ovat hyviä työnantajia.
Myös kulttuuria ja harrastuksia täytyy tukea
Tässä ovat SDP:n vaalitavoitteet, jotka liittyvät kulttuuriin ja harrastuksiin. Haluamme, että nämä asiat toteutuvat:
- Kunnat kannustavat asukkaitaan aktiivisuuteen. Asukkailla täytyy olla mahdollisuus harrastaa liikuntaa. Kunnassa esimerkiksi urheiluseuroilla täytyy olla tarpeeksi rahaa, jotta ne voivat järjestää toimintaa asukkaille. Liikunnan täytyy olla asukkaille edullista. Liikuntaa pitää voida harrastaa paikoissa, joihin asukkaiden on helppo kulkea.
- Jokaisella lapsella ja nuorella on mahdollisuus ainakin yhteen säännöllisen harrastukseen. Köyhät perheet saavat rahaa, jotta lapsi voi harrastaa. SDP:n tavoite on myös, että jokaisella lapsella ja nuorella on yksi ilmainen harrastus koulussa.
- Jokainen kunta huolehtii siitä, että kunnan alueella on elinvoimaista kulttuuria. Kulttuuri ei saa loppua eikä vähentyä, vaikka Suomen nykyinen hallitus vähentää selvästi kulttuurin rahoitusta.
Jokaisen kunnan täytyy olla hyvä ja turvallinen
Tässä ovat SDP:n vaalitavoitteet, jotka liittyvät siihen, että jokaisessa Suomen kunnassa täytyy olla hyvä asua ja elää. Haluamme, että nämä asiat toteutuvat:
- Jokainen asuinalue, kaupunginosa ja lähiö on turvallinen. Suunnitelmat rakentamisesta, liikenteestä ja palveluista tehdään yhtä huolellisesti jokaiselle asuinalueelle ja seudulle. Lähiöitä kehitetään. Niihin täytyy tulla lisää palveluja.
- Jokainen työssäkäyvä ihminen voi asua mukavasti myös suuressa kaupungissa. Asuminen ei saa olla liian kallista. Kaupungeilla täytyy olla asuntoja, joiden hinta tai vuokra ei ole liian korkea. Kaupungin täytyy tukea asumisessa erityisesti lapsia, nuoria ja perheitä, joilla on vähän rahaa tai muuten vaikea elämäntilanne.
- Vuonna 2030 jokaisella ihmisellä Suomessa täytyy olla oma koti. Asunnottomuus on ongelma, jonka poistamiseen koko Suomen täytyy sitoutua.
- Liikenne on turvallista joka paikassa. Kadut ja ulkovalaistus ovat kunnossa. Kunta tekee säännöt siitä, missä sähköpotkulaudalla saa ajaa ja mihin potkulaudan voi parkkeerata.
- Jokaisessa kunnassa on myös hyvä joukkoliikenne. Joukkoliikenteen käyttäminen ei saa olla liian kallista. Joukkoliikenne helpottaa asukkaiden liikkumista ja on myös hyvä asia ympäristölle. Palvelut, harrastukset ja työpaikat ovat paikoissa, jonne pääsee kävelemällä, pyöräilemällä tai joukkoliikenteen avulla, esimerkiksi bussilla.
- Kaikki koulut ovat yhtä hyviä. Kunta ei saa määrätä oppilaaksiottoalueita tai ohjata kouluvalintoja. Se lisää koulujen eriytymistä eli sitä, että koulut ovat erilaisia. Jos jonkin koulun oppilaat tai opettajat tarvitsevat tukea, kunnan täytyy auttaa.
- Jokaisen ihmisen täytyy voida vaikuttaa omaan elämäänsä ja päätöksiin, jotka liittyvät hänen asuinympäristöönsä. Jokaisella suomalaisella on oikeus kertoa mielipiteensä. Jokaisen kunnan täytyy tehdä suunnitelma siitä, miten asukkaiden yksinäisyyttä vähennetään.
- Jokainen kunta tekee ilmastosuunnitelman eli suunnitelman siitä, miten se voi toimia ympäristöystävällisesti ja näin hillitä ilmastonmuutosta.
- Hätätilanteessa ambulanssi tai palokunta tulee nopeasti paikalle koko Suomessa.