Huolehditaan opettajien hyvinvoinnista

Suomalaisen koulutusjärjestelmän vahvuus on maailman parhaimmissa opetusalan ammattilaisissa. Suomi menestyy vain panostamalla koulutukseen ja osaamiseen. Tämä ei onnistu ilman ammattitaitoisia ja motivoituneita opettajia. Tällä hallituskaudella olemme toteuttaneet isoja, mutta tarpeellisia rakenteellisia uudistuksia kuten oppivelvollisuuden laajentamisen. Kehitystyötä on edelleen jatkettava, mutta samalla on pidettävä huolta opettajien hyvinvoinnista, osaamisesta ja edellytyksistä tehdä työnsä hyvin.

Siksi ensi vaalikaudella SDP haluaa:

• Turvata työrauhan kouluissa panostamalla koulutuksen resursseihin. Kaikilla koulutusasteilla on panostettava oppimisen tukeen ja laadukkaisiin oppimateriaaleihin sekä pidettävä huolta siitä, että kouluissa on riittävä määrä opettajia ja aikuisia. Mahdollisuus antaa aikaa opetukselle ja oppilaiden kohtaamiselle on edellytys sille, että opettajat voivat tehdä työnsä hyvin.
  • Vahvistaa opettajien osaamista läpi työuran. Uusien opettajien tukeminen työuran alussa mentorointitoiminnalla sekä täydennyskoulutus ja oman osaamisen kasvattaminen esimerkiksi joustavilla pätevöitymismahdollisuuksilla tukevat ammattitaidon kehittämistä.
  • Panostaa johtamisen kehittämiseen kouluissa. Tämä edellyttää toimivaa johtamisjärjestelmää, jossa esihenkilöllä on tarvittava osaaminen ja riittävästi aikaa johtaa ja tukea opettajia sekä muuta henkilöstöä.