Toisen asteen koulutuksen resurssit on turvattava

Marinin hallituksessa olemme toteuttaneet historiallisen uudistuksen ja laajentaneet oppivelvollisuuden koskemaan myös toista astetta. Tavoitteena on varmistaa, että jokainen nuori suorittaa lukion tai ammatillisen tutkinnon. Toinen aste on aikamme peruskoulutus ja uudistuksen avulla varmistetaan, että myös opintojensa kanssa kamppailevat nuoret saavat tarvitsemansa tuen ja pystyvät suorittamaan opintonsa loppuun. Uudistuksen myötä aikuisilla on vastuu tukea nuorta opintojen loppuun saattamisessa.

Oppivelvollisuuden laajentamisen myötä teimme toisen asteen koulutuksesta aidosti maksutonta ja jokainen nuori voi kouluttautua valitsemalleen alalle vanhempien tulotasosta riippumatta.

Oppivelvollisuusuudistuksen tulokset nähdään tulevaisuudessa, kun nykyoppilaat ovat aikuisia ja työelämässä. Jo nyt nähdään kuitenkin rohkaisevia viitteitä uudistuksen vaikutuksista. Opetushallituksen tilastojen mukaan keväällä 2021 peruskoulunsa päättäneistä 99 prosenttia sai paikan toisen asteen oppilaitoksesta. Professori Roope Uusitalo on todennut, että oppivelvollisuuden nosto 18 vuoteen voi olla Marinin hallituksen tärkein poliittinen päätös.

Oppivelvollisuuden laajentamiseen tarvitaan myös riittävät resurssit. Marinin hallituksessa olemme lisänneet merkittävästi toisen asteen koulutuksen pysyvää rahoitusta. Budjettiriihen päätösten myötä rahoitus kasvaa myös ensi vuonna: investoimme ammatilliseen koulutukseen 22 miljoonaa euroa enemmän ja lukiokoulutukseen 53,5 miljoonaa euroa enemmän kuin tänä vuonna.

Panostamalla koulutukseen rakennamme Suomea, jossa jokaisesta nuoresta voi tulla mitä vain. Siksi me SDP:ssä haluamme turvata lukion ja ammatillisen koulutuksen resurssit laadukkaaseen opetukseen myös seuraavalla hallituskaudella.