Lisätään lähiopetuksen määrää ammatillisessa koulutuksessa

Marinin hallituksessa olemme lisänneet merkittävästi toisen asteen koulutuksen pysyvää rahoitusta. Tämä on ollut iso muutos etenkin ammatillisessa koulutuksessa, josta leikattiin edellisellä hallituskaudella lähes 250 miljoonaa euroa. Näiden leikkausten jäljet näkyvät yhä. Siksi SDP haluaa panostaa tulevalla vaalikaudella ammatillisen koulutuksen kehittämiseen ja rahoitukseen.

Erityisen tärkeää on turvata riittävä lähiopetus. Työssä ja työpaikoilla oppiminen on tärkeää ammattitaidon kehittymisessä, mutta jokaisella nuorella tulisi olla mahdollisuus saada riittävä määrä lähiopetusta ennen harjoitteluja. Vuoden 2022 Amis-tutkimuksen mukaan vain 44 % ammatillisen koulutuksen opiskelijoista koki saaneensa riittävästi opettajan antamaa opetusta. Vaikka lähiopetusta on lisätty tällä vaalikaudella, ei se vielä riitä. Siksi SDP:n tavoitteena on lisätä lähiopetuksen määrää ammatillisessa koulutuksessa tulevalla vaalikaudella.