Erilaisten oppijoiden tukea tulee parantaa

Tällä hallituskaudella toteutettu oppivelvollisuuden laajennus sekä kolmiportaisen tuen ulottaminen varhaiskasvatukseen ovat olleet tärkeitä uudistuksia kohti tasavertaisen koulutien varmistamista jokaiselle.

Arvioidaan, että ainakin 11 prosentilla väestöstä on jokin oppimisvaikeus. Näitä ovat esimerkiksi neuropsykiatriset häiriöt, mielenterveysongelmat ja muut oppimisvaikeudet kuten lukivaikeus.

Erilaisten oppijoiden tukea tulee vahvistaa, sillä nykyisellään esimerkiksi moni neurokirjon lapsi jää vaille tarvitsemaansa tukea. Opettajien, ohjaajien ja avustajien osaamista ja tietoisuutta erilaisista oppimisvaikeuksista mm. neurokirjon häiriöistä tulee edistää, jotta ne tunnistetaan varhain ja oppilaat saavat oikeanlaista ohjausta ja oppimisen tukea. Opintojen etenemistä ja hyvinvointia tukevien mallien ja oppimisen tuen palvelujen tulee olla saatavilla koko koulupolulla varhaiskasvatuksesta korkeakouluun.

Jatkamalla erityisopetuksen, yksilöllisten ratkaisujen sekä tuen tarjoamisen kehittämistä mahdollistetaan:

• Jokaiselle tasavertaiset oppimismahdollisuudet
  • Mahdollisuus edetä ja menestyä koulupolulla
  • Tuen saatavuus ja löytäminen jokaiselle sitä kaipaavalle
  • Sosiaalisten ongelmien vähentyminen
  • Enemmän hyvinvoivia työntekijöitä