Nyt päätetään Suomen suunnasta

SDP:n puheenjohtaja, pääministeri Sanna Marinin mielestä epävarmuuden keskelläkin on pidettävä huolta siitä, että tavalliset ihmiset pärjäävät. Marin painottaa SDP:n vaalilehden haastattelussa, että Suomi ei menesty kasvun eväistä leikkaamalla, vaan panostamalla koulutukseen ja arjen palveluihin sekä pitämällä jokaisesta huolta.

Mistä näissä eduskuntavaaleissa on kyse?

Näissä vaaleissa on kyse arvoista ja Suomen suunnasta. Kaikki puolueet ovat yhtä mieltä siitä, että julkista taloutta on tasapainotettava ja työllisyysastetta on edelleen nostettava. Eduskuntavaaleissa päätetään siitä, millä keinoilla näihin tavoitteisiin pyrimme. Investoimmeko koulutukseen, työllisyyteen ja ihmisten hyvinvointiin vai leikkaammeko kasvun eväistä? Huolehdimmeko julkisen talouden kestävyydestä oikeudenmukaisella tavalla vai asetammeko hyvätuloisten veronalennukset etusijalle?

Haluamme jatkaa työtä paremman ja oikeudenmukaisemman huomisen puolesta. Suomi menestyy, kun panostamme kasvun edellytyksiin, investoimme koulutukseen ja toimiviin palveluihin ja pidämme jokaisesta huolta.

Mikä on SDP:lle tärkeää tulevalla vaalikaudella?

SDP haluaa investoida koulutukseen ja osaamiseen. Tällä hallituskaudella olemme laajentaneet oppivelvollisuutta toiselle asteelle, palauttaneet jokaisen lapsen oikeuden kokoaikaiseen varhaiskasvatukseen, pienentäneet varhaiskasvatuksen ryhmäkokoja ja investoineet koulutukseen kaikilla koulutusasteilla. Seuraavalla vaalikaudella meidän on vahvistettava peruskoulua, jotta jokainen lapsi ja nuori saa riittävät tiedot ja taidot pärjätäkseen elämässä.

Haluamme varmistaa suomalaisten turvallisuuden kaikissa tilanteissa. Meidän on turvattava Suomen puolustuskyky ja huoltovarmuus, mutta tehtävä töitä myös arjen turvallisuuden eteen. Tällä hallituskaudella on säädetty seitsemän päivän hoitotakuusta ja vanhustenhoivan hoitajamitoituksesta. Ensi vaalikaudella on huolehdittava riittävistä panostuksista julkiseen terveydenhuoltoon, jotta nopea hoitoon pääsy ja laadukas hoiva toteutuvat kaikkialla Suomessa.

Meidän on nostettava Suomen työllisyysastetta ja parannettava suomalaisen työelämän laatua. Tarvitsemme enemmän sopimista ja vähemmän repimistä. Reilu sopiminen, työhyvinvointi, työn ja perhe-elämän parempi yhteensovittaminen – nämä ovat kaikki asioita, joita on edistettävä tulevalla vaalikaudella. Haluamme parantaa työntekijöiden toimeentuloa palauttamalla loputkin kiky-maksut takaisin työnantajan maksettavaksi.

Meidän on myös jatkettava työtä ilmastonmuutoksen ja luontokadon pysäyttämiseksi. Samalla on huolehdittava siitä, että ilmastotoimien kustannukset jakaantuvat oikeudenmukaisesti. Fossiilisesta energiasta luopumisessa on kyse myös Suomen turvallisuudesta ja huoltovarmuudesta. Oikeudenmukainen vihreä siirtymä on mahdollisuus luoda uutta työtä ja hyvinvointia. Suomen on oltava teknologian ja vihreän siirtymän edelläkävijä ja suunnannäyttäjä.

Olet toiminut pääministerinä suurten kriisien aikana. Mikä on tärkeintä, mitä olet oppinut?

Emme voi tietää, mitä tulevaisuus tuo tulleessaan, mutta voimme aina valita, miten näissä tilanteissa toimimme. Meidän täytyy parantaa kykyämme varautua sellaisiinkin haasteisiin, joita emme tällä hetkellä pysty edes kuvittelemaan. Epävarmat ajat voivat jatkua tulevaisuudessa. Siksi on pidettävä entistä tiukemmin kiinni siitä, mikä on tärkeää. Epävarmuuden keskelläkin on varmistettava, että tavalliset ihmiset pärjäävät.

Vaikeina aikoina me suomalaiset olemme toimineet vastuullisesti ja pitäneet yhtä. Yhteiskunnan vakaus on vahvuutemme. On poliitikkojen tehtävä tehdä sellaisia päätöksiä, että luottamus yhteiskuntaa ja toisiamme kohtaan säilyy myös tulevaisuudessa.

Äänestä. Vaikuta.

Ennakkoäänestys 22.-28.3.2023

Vaalipäivä 2.4.2023

Löydä oma ehdokkaasi

Meillä on rohkeutta olla sinun puolellasi. Tutustu ehdokaskoneella SDP:n ehdokkaisiin ja löydä oma eduskuntavaaliehdokkaasi.

Tutustu SDP:n ehdokkaisiin
Pääministeri Sanna Marin eduskunnassa puhumassa.

Tutustu Marinin hallituksen saavutuksiin

Lupasimme vaaleissa muutosta. Sosialidemokraattien johdolla politiikan suunta on nyt muuttunut. Haluamme jatkaa työtä paremman huomisen puolesta.

Marinin hallituksen saavutukset