Talousvaliokunnan sd-edustajat: Osakesäästötiliä koskeva esitys hylättävä – verorahoille on parempiakin kohteita

24.11.2023

SDP:n kansanedustajat eivät pidä oikeudenmukaisena hallituksen suunnitelmaa korottaa osakesäästötilin enimmäistalletusrajaa tilanteessa, jossa vähimmäisetuuksia leikataan rajusti.

Osakesäästötilin katto täyttyy nykyisin alle 4 prosentilla tilin avanneista. On irvokasta, että samaan aikaan kun hallitus leikkaa köyhimmiltä, se nostaa näiden kaikkein varakkaimpien mahdollisuutta lykätä verotustaan nostamalla osakesäästötilin enimmäistalletusrajaa 50 000 eurosta 100 000 euroon, paheksuu talousvaliokunnan sd-vastaava kansanedustaja Matias Mäkynen.

Muutos maksaa verotuottojen pienentyessä noin 5 miljoonaa euroa vuonna 2024, ja vaikutuksen arvioidaan kasvavan noin 5 miljoonaa euroa vuodessa vuoteen 2028 asti. Summa ei toki ole valtiontalouden mittakaavassa merkittävä, mutta hyvä osoitus siitä, että tässä taloudellisessa tilanteessa hallituksella on varaa antaa veroetuja kaikkein varakkaimmille. Vastaavalla summalla voisi perua esimerkiksi nuorisotyöhön tehtävät leikkaukset. Nämä ovat politiikan arvovalintoja, Helena Marttila sanoo.

Suomalaisten toki kannattaisi sijoittaa muuhunkin kuin omistusasuntoon ja kannustaisin ihmisiä säästämään ja suunnittelemaan omaa taloutta ottaen huomioon oma riskinsietokyky. Osakesäästötili ei erityisesti laajenna ihmisten sijoitusmahdollisuuksia ja se hyödyttää lähinnä harvoja verraten varakkaita, joilla on mahdollista sijoittaa huomattavia summia varsin riskipitoisiin osakesijoituksiin pitkäksi ajaksi, toteaa kansanedustaja Juha Viitala. Tavallisen ihmisen muutamien tuhansien eurojen sijoituksissa osakesäästötilin hyöty voi olla esimerkiksi yksittäisiä euroja kuukautta kohden vielä kymmenen vuoden jälkeenkin. Osakesäästötili tarjoaa opetuksellisen elementin säästämiseen myös tämänhetkisellä 50 000e maksimisummalla.

Osakesäästötilin ongelmallisuus tulee esiin siinä, että osakesäästötilille kertyvät tuotot jäävät joissain tilanteissa kokonaan verotuksen ulkopuolelle. Tämä koskee tilanteita, joissa osakesäästötilin varat siirtyvät perillisille perintönä sekä tilanteita, joissa osakesäästötilin haltija muuttaa ulkomaille ennen varojen nostamista, kuvaa kansanedustaja Lotta Hamari.

Kun Sipilän hallitus sääti lain osakesäästötilistä vuonna 2018, SDP vastusti esitystä. Katsoimme tuolloin ja katsomme nyt, että osakesäästötili ei edistä sille asetettuja tavoitteita kansalaisten vaurastumisesta ja säätämisen lisääntymisestä vaan se luo aukon veropohjaan, lisää taloudellista eriarvoisuutta ja tekee sijoittamisesta monimutkaisempaa. Esityksen haitat näyttäytyvät suuremmilta kuin mahdolliset hyödyt eikä tämä lähtökohta ole muuttunut mihinkään, muistuttaa Matias Mäkynen.

Jaa sosiaalisessa mediassa