SDP:n Werning: Kouvolan yöpäivystyksen lakkauttaminen ei tuota säästöjä ja hallituksen on arvioita päätöstään uudelleen

8.6.2024

Kouvolan Ratamokeskuksen yöpäivystyksen lakkauttaminen on lyhytnäköinen päätös, joka ei saavuta hallituksen tavoitteita julkisten menojen tasapainottamisesta eikä vastaa terveydenhuollon henkilöstöpulaan. Hallituksen on arvioitava uudelleen päätöstään Kouvolan yöpäivystyksen lakkauttamisesta, vaatii SDP:n kansanedustaja Paula Werning.

Kymenlaakson hyvinvointialueen laskelmien mukaan hyvinvointialueen kustannukset kasvavat useilla miljoonilla euroilla vuodessa Kouvolan yöpäivystyksen lakkauttamisen myötä ja riippumatta siitä, miten hoito jatkossa alueella järjestetään. Kouvolan yöpäivystyksen lakkauttamisen myötä säästyvät lääkäri- ja hoitajaresurssit joudutaan siirtämään Kouvolasta Kotkaan korvaaviin palveluihin. Kotkaan siirto ei kuitenkaan ratkaise ongelmaa, sillä Kotkan keskussairaalan nykyiset tilat ja henkilökunta eivät kykene vastaamaan kasvavaan potilasmäärään.

-Hallituksen mukaan tavoitteena on tasapainottaa julkisia menoja ja vastata terveydenhuollon henkilöstöpulaan. Todellisuudessa näistä tavoitteista kumpikaan ei Kymenlaaksossa toteudu lakkauttamalla Kouvolan yöpäivystys. Kouvolan nykyinen akuuttilääketieteen päivystysmalli on kaksinapaisessa maakunnassa kustannustehokas ja hyvin toimiva. Sen lakkauttaminen rikkoo paitsi hyvin toimivan järjestelmän, mutta samalla se ei tuota hallituksen kaavailemia säästöjä, vaan todellisuudessa sekä suorat että välilliset kustannukset tulevat kasvamaan useilla miljoonilla vuodessa Kymenlaaksossa, sanoo Werning.

-Kouvolan erityispiirteet, kuten sijainti, suuri asukasmäärä ja rooli Suomen suurimpana varuskuntakaupunkina tekevät Kouvolan ympärivuorokautisesta päivystyksestä kriittisen palvelun ja säilyttämisen arvoisen. Ratamon päivystyksen lakkauttamisella on väestön kannalta suuri inhimillinen kustannus. Se heikentää ihmisten perusoikeuksia ja palvelujen saatavuutta sekä viivästyttää hoitoon pääsyä. On täysin selvää, että hoidon aloittamisen viivästyminen tulee väistämättä heikentämään potilasturvallisuutta ja lisäämään myös kustannuksia. Päätös horjuttaa myös varautumista kriisi- ja poikkeusoloihin, sillä Kouvolan ja Kymenlaakson geopoliittinen merkitys Suomelle on erityinen, korostaa Werning.

Valtiovarainministeri Riikka Purra (ps) on sanonut eurovaalitilaisuudessa Kouvolassa 25.5., että hän ja perussuomalaiset olisivat valmiita perumaan päätöksen Kouvolan sairaalan yöpäivystyksen lakkauttamisesta, mikäli sosiaali- ja terveysministeriön arvio viiden miljoonan euron säästöpotentiaalista osoittautuisi ylimitoitetuksi.

-On positiivista kuulla, että valtiovarainministeri Riikka Purra on avoin arvioimaan uudelleen Kouvolan yöpäivystyksen tilannetta. Syytä on kuitenkin kysyä, onko kyseessä poliittinen reaktio kasvavaan paineeseen omien kannattajien keskuudessa ja perussuomalaisten gallupkannatuksen laskuun vai aito halu ymmärtää lakkautuspäätöksen taloudelliset ja inhimilliset vaikutukset, pohtii Werning.

-Pidän ensiarvoisen tärkeänä, että valtiovarainministeriössä ja sosiaali- ja terveysministeriössä tutustutaan perusteellisesti Kymenlaakson hyvinvointialueen laskelmiin ja vaikutusarvioihin, jotta lakkautuspäätöksen todelliset seuraukset ymmärretään – ei vain numeroina paperilla, vaan myös ihmisten arjessa. Hallituksen on syytä tässä valossa arvioida lakkauttamispäätöstään uudelleen, jotta päätöksen aidot vaikutukset ja kustannukset tulevat selväksi myös ministeritasolle asti. Vain näin voidaan varmistaa, että päätöksenteko perustuu kattavaan ja ajantasaiseen tietoon, korostaa Werning.

-Hyvinvointialueellamme on paras asiantuntijuus päivystyspalveluidemme rakenteesta, toimivuudesta ja palvelutarpeesta. Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuso (ps) on tulossa ensi viikon maanantaina 10.6. tutustumaan Kouvolan Ratamon päivystykseen. On tärkeää, että hallitus kuuntelee paikallisia asiantuntijoita ja Kouvolassa odotammekin rakentavaa keskustelua vastuuministeri Juuson kanssa Kouvolan yöpäivystyksen tilanteesta, päättä Werning.