SDP:n varapuheenjohtaja, ministeri Ville Skinnari: Ilman kulttuuria monet ovet jäisivät avaamatta

25.3.2023

Kehitysyhteistyö- ja ulkomaankauppaministeri Ville Skinnari muistuttaa, että kulttuuriin panostaminen on merkittävä vetovoimatekijä ja luo samalla pohjaa kasvulle.

– Kulttuurilla eri muodoissaan on merkittävä rooli Suomen maakuvan ja työllisyyden kannalta. Kulttuurin avulla luomme vetovoimaa, avaamme ovia viennille ja yrityksien yhteistyölle. Sibelius ja suomalainen klassinen musiikki tunnetaan maailmalla ja lukuisat tapaamiset alkavat keskustelulla kulttuurista, vaikka kyse olisi liiketapaamisesta.

Kansainvälisen tason tuotantoja valmiina maailmanvalloitukseen

Skinnari nostaa esiin, että Suomessa on loistavia tuotantoja ja osaamista, joista kuullaan varmasti myös kansainvälisillä areenoilla. Tarjolla on laadukasta draamaa, jännitystä ja huumoria musiikista puhumattakaan.

– Kulttuuri on luonteva osa kansainvälistä business-kulttuuria, mutta se on vahvasti myös oma vientialansa. Pelkästään Suomen musiikkialan kokonaisarvo oli Music Finland ry:n tutkimuksen mukaan vuonna 2021 noin 890 miljoonaa euroa. Tästä viennin osuus oli 17,9 miljoonaa euroa. Manageriosaamiseen pitää nyt panostaa ja tukea alan yrittäjiä löytämään kanavia maailmanvalloitukseen.

– Meillä on upeita tuotteita ja sisältöjä, joita olen jo vienyt maailmalle ministerinä. Oikeilla panostuksilla meillä on mahdollisuus nostaa kulttuuriviennin osuus moninkertaiseksi.

Kiinnostus ehkä vahvempaa kuin koskaan

Skinnarin mukaan Suomen maakuva on tällä hetkellä poikkeuksellisen vahva ja Suomi kiinnostaa maailmalla.

– Kulttuuria ei kuitenkaan vielä hyödynnetä riittävästi Suomi-kuvan esille tuomisessa.

Tämän vahvistamiseksi ulkoministeriöön nimitettiin vuonna 2022 kulttuurin ja luovien alojen suurlähettiläs, jonka yhtenä tehtävänä on luoda verkostoja luovien alojen ja Suomen edustustojen välillä ja siten auttaa alan toimijoita löytämään kanavia kansainvälistymiselle. Tavoitteena on kiinnittää kulttuuri vahvasti osaksi Suomen näkyvyyttä ja innostaa myös yrityksiä ottamaan kulttuurisisältöjä osaksi kansainvälistymistään.

Jaa sosiaalisessa mediassa