SDP:n Tuula Väätäinen ja Timo Suhonen: Pohjois-Savoa ei unohdettu SDP:n vaihtoehtobudjetissa

28.11.2023

Sosialidemokraattien vaihtoehtobudjetti julkistettiin tiistaina Helsingissä. Tämä esitys on alueellisesti oikeudenmukainen, koko maan huomioon ottava. Itä-Suomi ei jää Länsi-Suomen jalkoihin, kuten Orpo–Purran hallituksen budjettiesityksessä näyttää jäävän. Vaihtoehtobudjettimme pitää sisällään itäisen Suomen elinvoimapaketin.

Esityksessä muun muassa palautettaisiin aluekehitysrahoitus, joka nyt on poistettu nykyisen hallituksen esityksestä kokonaan. Tällä rahoituksella on pystytty nopeassa tahdissa käynnistämään ja tukemaan monia hyviä elinvoimaisuutta ja työllisyyttä tukevia hankkeita myös Pohjois-Savossa. Tällä tiellä pitäisi jatkaa.

– Erityisesti pidän tärkeänä esityksessämme sitä, että kehitetään saavutettavuutta, liikennehankkeita myös tänne Pohjois-Savoon, toteaa kansanedustaja Timo Suhonen ja jatkaa: – Tarvitsemme toimivat yhteydet, jotka palvelevat asukkaiden, yrityselämän kuin viranomaistahojenkin tarpeita. Eikä saa unohtaa myöskään turvallisuuspoliittisia näkökulmia.

Toinen merkittävä panostus paikallisesti on nykyisen Pelastusopiston lisärahoitus ja sen myötä opiskelupaikkojen lisääminen pelastusalalle. Tällä hetkellä pelastusalalla on huutava pula alan osaajista. Opetuksen keskittyminen Kuopioon takaa laadukkaan ja kustannustehokkaan opetuksen.

– SDP:n puheenjohtaja Antti Lindtman lupasi lokakuussa Kuopiossa käydessään ja pelastusalaan tutustuessaan, että lisärahoitusta tarvitaan kipeästi. Hän piti lupauksensa, rahoitus on nyt meidän vaihtoehtobudjetissamme, osana itäisen Suomen investointipakettia, kertoo kansanedustaja Tuula Väätäinen ja jatkaa: – Nyt odotan mielenkiinnolla, mitä paikalliset hallituspuolueiden kansanedustajat tähän kommentoivat.

Vaihtoehtobudjettimme näyttää vahvasti toteen sen, että taloudensopeuttamista voi tehdä oikeudenmukaisesti. Turvataan alueelliset tarpeet, ihmisiä ja toimijoita kuulemalla, ei sanelemalla ja leikkaamalla.

– SDP kunnioittaa vaihtoehdossaan sopimusyhteiskuntamallia, sitä että ei heikennetä työlainsäädäntöä ja työehtoja eikä leikata palkansaajilta ja työttömiltä, painottaa Suhonen ja tähän jatkoksi Väätäinen vaatii, että aikuiskoulutustuen jatkuminen on turvattava, työllisyyden ja työntekijän työmarkkina-arvon parantamiseksi, kuten me omassa vaihtoehtobudjetissamme tekisimme.