SDP:n Tuppurainen: Perussuomalaiset rikkoi jälleen yhden lupauksensa, sote ja hoitajat leikkuriin

20.4.2024

Hallituksen kehyspäätöksellä rikottiin viimeisiä perussuomalaisten vaalilupauksista, sanoo sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen. Soten ja hoitajien piti olla puolueen erityissuojelussa, toisin kävi.

– Ennen vaaleja perussuomalaisten puheenjohtaja Riikka Purra totesi, ettei perussuomalaiset koskisi soteen tai leikkaisi hoitajien määrästä. Purra jopa arvioi, ettei sote-alan työvoimapulan korjaaminen onnistu ilman resursseja. Ministerinä Purran sakset leikkaavat säälimättä sosiaalihuollon ja perusterveydenhoidon palveluista, erikoissairaanhoidosta ja hoidon pääsyn turvaavasta hoitotakuusta.

Tuppurainen muistuttaa, että vielä joulukuussa 2022 puheenjohtaja Purra oli laittamassa valtion menoja ”tärkeysjärjestykseen”. Nyt tuo järjestys on selvinnyt.

– Perussuomalaiset puhuivat ”maailmanparantamismenoista” ja antoivat ymmärtää, että kun näistä leikataan, niin rahahuolet hälvenevät. Nyt leikataankin suomalaisten parantamismenoista, meille kaikille kuuluvista sosiaali- ja terveyspalveluista. Tätäkö se perussuomalaisten ”Suomi ensin” tarkoitti?

Tuppurainen huomauttaa, että samaan aikaan kun hallitus romuttaa julkista terveydenhoitoa hoitoon pääsyä vaikeuttamalla ja siirtää vastoin parempaa tietoa painopistettä perusterveydenhuollosta enemmän erikoissairaanhoitoon, se jakaa rahaa yksityiselle puolelle ja suojelee hyvätuloisia.

– Hallituksen halu säästää sote-palveluista ei yllä yksityisen puolen palveluihin. Sanotaan että on pakko säästää, mutta kun saajapuolella on yksityinen terveysbisnes, rahaa riittää, eikä vaikutusarvioita kysellä. Samalla kun kaikkien yhteisistä, julkisista sosiaali- ja terveyspalveluista leikataan, perussuomalaiset pistävät yksityisen puolen terveysjäteille satojen miljoonien piikin auki.