SDP:n Timo Suhonen: Yritysvastuudirektiivin käsittely EU:ssa lykkääntyy – voitaisiinko asia sittenkin käsitellä eduskunnassa huolella hutiloinnin sijaan?

10.2.2024

Eilen päätettiin, että EU-maat lykkäävät ratkaisevaa äänestystä eteenpäin yritysvastuudirektiivistä. Asia käsiteltiin tällä viikolla eduskunnassa erittäin nopealla aikataululla. Suuri valiokunta ei kerennyt kuulemaan asiasta muita valiokuntia. Nyt kun lisäaikaa on syntynyt, voisiko hallitus käynnistää eduskunnan käsittelyprosessin uudestaan?

Direktiivin eteneminen vielä tällä EU:n vaalikaudella näyttää haasteelliselta. Suomi ilmoitti etukäteen Saksan kanssa, että ne eivät äänestä ratkaisevassa kokouksessa direktiivin puolesta.

– Voitaisiinko Suomessa ottaa asian käsittelyssä aikalisä? Hallitus sivuutti jälleen kerran hyvän lainsäädäntöprosessin käytänteet. Nyt meille kuitenkin avautui aikaa lisäkäsittelylle – eikö tähän olisi vain järkevää tarttua? Meillä työelämä- ja tasa-arvovaliokunnassa olisi asiaan varmasti painavaa sanottavaa, kysyy kansanedustaja Timo Suhonen.

Monet suuryritykset ovat varautuneet muutoksiin jo vuosia. Me olemme Suomessa olleet edelläkävijöitä ja meidän tekemästämme työstä olisi ollut suurta kilpailuvalttia uuden direktiivin toimintaympäristössä. Suomen hallituksen linjauksesta kärsii pitkällä aikavälillä sekä työntekijä että yrittäjä.

– Suomi on ollut aloitteellinen osapuli yritysvastuudirektiivin valmistelussa. Me halusimme varmistaa, että esimerkiksi lapsi- ja pakkotyövoiman käyttöön puututaan hanakammin ja ympäristölle haitallista toimintaa rajoitetaan. kertoo kansanedustaja ja työ- ja tasa-arvovaliokunnan jäsen Timo Suhonen.

Suuryritykset Suomessa ovat tukeneet direktiiviä. Niiden mielestä EU:n tasoinen vastuullisuuslainsäädäntö olisi parempi, kuin kansallinen sarja eri määräyksiä. Suomen hallitus puolestaan jätti kannattamatta esitystä siitä syystä, että ympäristöjärjestöjen ja ammattiliittojen ryhmäkanneoikeus on heille liikaa.

– Kovin heppoisilla kriteereillä vastustettiin erittäin merkittävää esitystä. On hyvä huomata, että esimerkiksi lapsityövoiman käyttö lisääntyi vuonna 2021 ensimmäistä kertaa yli 20 vuoteen. Tähän kehityskulkuun voitaisiin direktiivillä vaikuttaa, harmittelee Suhonen.