SDP:n Suhonen ja Viitala: Hallituksen tulee perua matkakuluvähennysten heikennykset

17.9.2023

Orpon hallituksen päätökset heikentää matkakuluvähennystä tekevät työn perässä liikkumisesta jatkossa vähemmän kannattavaa, toteavat SDP:n kansanedustajat Timo Suhonen ja Juha Viitala.

Hallituksen päätös nostaa matkakuluvähennyksen omavastuuosuus nykyisestä 750 eurosta 900 euroon ja olla jatkamatta Marinin hallituksen määräaikaisia korotuksia matkakulujen verovähennyksiin lisäävät pitkiä työmatkoja autoilevien kustannuksia jopa sadoilla euroilla vuodessa.

– Bensan litrahinnan noin 4 sentin alennus ei riitä läheskään kompensoimaan näitä muutoksia. Toisin kuin perussuomalaiset ennen vaaleja lupasivat, autoilijoiden kustannukset eivät laske vaan kasvavat. Purran perussuomalaiset on pettänyt työssäkäyvät autoilijat, Suhonen toteaa.

Suhonen ja Viitala muistuttavat, että monella suomalaisella ei ole muuta mahdollisuutta kuin kulkea töihin omalla autolla. Oman auton käyttöön ei ole syynä aina pelkkä välimatka, vaan myös esimerkiksi vuorotyön tekeminen voi tarkoittaa, että julkisen liikenteen käyttäminen ei ole mahdollista.

– Vuorotyötä tehdään paljon paitsi tehtaissa, myös monilla pienipalkkaisilla aloilla aina lähihoitajista vartijoihin ja kaupan alan työntekijöihin. Työmatkojen kallistuminen näkyy välittömästi näiden ihmisten arjessa. Kyseessä on tyly viesti hallitukselta tärkeää työtä tekeville ammattilaisille, Viitala ja Suhonen harmittelevat.

– Orpon hallitus sanoo haluavansa kannustaa ihmisiä työntekoon. Tosiasiassa matkakuluvähennyksen heikentäminen tekee työnteosta vähemmän kannattavaa sille suurelle joukolle suomalaisia, jolle oman auton käyttö työmatkoihin on välttämätöntä. Tämä on hallitukselta varsin erikoinen arvovalinta, Viitala jatkaa.

Suhonen ja Viitala huomauttavat, että jos hallitus haluaa tukea työssäkäyviä autoilijoita, on matkakuluvähennysten jatkaminen tehokkaampi tapa kuin perussuomalaisten vaatima polttoaineiden veronalennus, joka tulee näkymään pumppuhinnoissa vain nimellisesti.

– Matkakuluvähennysten säilyttäminen nykyisellä tasolla kohdistuisi myös paremmin niille suomalaisille, jotka tarvitsevat autoa käydäkseen töissä. Työllisyyttä tukevana toimenpiteenä se olisi siis myös viisaampaa julkisten varojen käyttöä kuin nimellinen bensaveron alennus. Kehotammekin hallitusta harkitsemaan asiaa vielä uudelleen ensi viikon budjettiriihessä, kaksikko päättää.