SDP:n Seppo Eskelinen: Hallitus turvaa maakuntalentojen jatkuvuuden

2.2.2023

On todella hyvä, että hallitus haluaa varmistaa koko maan saavutettavuuden ja tukee vahvasti maakunnallisen lentoliikenteen jatkumista, sanoo kansanedustaja ja liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen Seppo Eskelinen (sd).

Tänään julkistetussa hallituksen esityksessä vuoden ensimmäiseksi lisätalousarvioksi varataan yhteensä 17 miljoonaa euroa maakuntien lentoyhteyksien jatkuvuuden turvaamiseen aina kesään 2024 asti. Rahoituspäätöksellä voidaan turvata yhteydet Joensuun lentokentälle samalla kun tehdään edelleen työtä markkinaehtoisen liikenteen ja vuorotarjonnan lisäämiseksi yhdessä Liikenne- ja viestintäministeriön kanssa.

-Joensuu ja koko Pohjois-Karjala tarvitsevat kattavat liikenneyhteydet. Tämä on elintärkeää koko maakunnan kehittämiselle niin ihmisten, elinkeinoelämän kuin korkeakoulujen näkökulmasta, Eskelinen jatkaa.

Tulee muistaa myös, että lentoliikenteen osalta 12-vuotisen valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman mukaisesti valtio pyrkii huolehtimaan kolmen tunnin saavutettavuustavoitteen toteutumisesta niillä alueilla, joilla tavoite ei täyty raideliikenteen keinoin ja sitoutuu tarvittaessa turvaamaan lentoliikennettä erillisten päätösten mukaisesti.

-Tämän päivän päätös antaa vahvan viestin siitä, että hallitus on sitoutunut saavutettavuuden turvaamiseen kattavasti koko maassa. Jotta maakuntien kasvua ja työllisyyttä voidaan parantaa, ovat toimivat ja kattavat liikenneyhteydet keskeisessä roolissa, Eskelinen muistuttaa.