SDP:n Saku Nikkanen: Hallituksen kehysriihi tarjosi kylmän suihkun Salon sairaalalle

16.4.2024

Hallituksen kehysriihi tuo merkittävän heikennyksen Salon ja Salon lähialueiden ihmisten palveluihin. Kehysriihessä päätettiin toteuttaa STM:n laatiman sairaalaverkkouudistuksen vaihe 1, joka koskee perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon yöpäivystyksiä.

– Käytännössä tämä tarkoittaa yöaikaisten erillisten päivystysten vähentämistä ja lakkauttamista muualla kuin erittäin pitkien etäisyyksien (Ivalo ja Kuusamo) tapauksissa. Kyllä tässä pitää olla aiheellisesti huolissaan palveluista ja potilasturvallisuudesta myös Varsinais-Suomessa, sanoo Saku Nikkanen.

– Tein kirjallisen kysymyksen hallitukselle kyseisen sairaalaverkkoselvityksen merkityksestä sairaaloille ja niiden mahdollisesta vähentämisestä selvityksessä ehdotetun mukaisesti. Sain tänään 16.4. iltapäivällä vastauksen ministeri Juusolta, jossa luvattiin asian huolellista selvittämistä. Päätöksiä kerrottiin tehtävän syksyllä 2024 ennen mahdollisia toimia tai muutoksia sairaalaverkkoon. Noin kaksi tuntia vastauksen saapumisen jälkeen sain kuitenkin kuulla hallituksen kehysriihitiedotuksessa, että sairaalaverkkoselvityksen 1. vaihe otetaan kuitenkin heti käyttöön. Herää kysymys, kuinka perusteellinen arviointi on tässä ajassa voitu tehdä, pohtii Nikkanen.

– Sen lisäksi, että tällä on merkittävä vaikutus Varsinais-Suomeen. Huoli on yhteinen ympäri Suomea, koska tämän päätöksen vaikutukset koskevat lukuisaa joukkoa sairaaloita eri puolella maata. Vetoan hallitukseen vielä kehysriihipäätöksen vastaisesti, että antakaa demokraattisesti valituille hyvinvointialueiden päättäjille ja viranhaltioille aikaa itse arvioida palveluntarpeen mukaisesti sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden taso alueen tarpeen mukaisesti. Uskon, että hyvinvointialueilla on siihen paras näkemys. Annetaan heille siihen tarvittava työrauha. Näin merkittävä heikennys sosiaali- ja terveyspalveluiden tasoon tulee vaikuttamaan jo potilasturvallisuuteen ja huoltovarmuuteemme kielteisesti, toteaa Saku Nikkanen.