SDP:n Riitta Mäkinen: budjetti tukee lapsiperheiden ja heikommassa asemassa olevien arkea hintojen noustessa

1.9.2022

Hallituksen talousarvioesitys vuodelle 2023 pureutuu hintojen rajusta noususta aiheutuviin ongelmiin ja tukee erityisesti lapsiperheiden ja heikommassa asemassa olevien selviytymistä arjessa, kun energian hinta sekä muut elinkustannukset ovat nousukiidossa. SDP:n kansanedustaja, valtiovarainvaliokunnan jäsen Riitta Mäkinen kiittää budjetissa linjattuja toimenpiteitä.

– On arvovalinta tukea heitä, joita tämä Venäjän sodan aiheuttama energiakriisi sekä huippulukemissa laukkaava inflaatio koskettaa kaikkein rajuimmin. Olen iloinen, että tukitoimia osataan kohdistaa sinne missä tarve on suurin, kiittelee Mäkinen.

Mäkinen pitää täsmätoimia onnistuneina: varhaiskasvatusmaksut alenevat,  ylimääräinen lapsilisä ei leikkaudu toimeentulotuesta. Lisäksi työttömyysturvan lapsikorotukseen ehdotetaan 20 prosentin sekä toimeentulotuen alle 18-vuotiaiden lasten perusosaan 10 prosentin korotusta vuoden 2023 ajaksi. Myös opintorahan huoltajakorotukseen ja lapsilisän yksinhuoltajakorotukseen ehdotetaan korotuksia.

– Lisäksi huolta kotitalouksissa on tietysti aiheuttanut energian hinnan raju nousu. Sähköveron väliaikainen alentaminen kymmeneen prosenttiin sekä jatkovalmistelussa konkretosoituva sähkövähennys ja määräaikainen sähkötuki tulevat suuresti helpottamaan monien tilanteita.

Mäkinen huomauttaa, että hallitus linjasi myös muista toimista kaikkein heikommassa asemassa olevien auttamiseksi.

– Olen iloinen, että lääkekattoon ei vuonna 2023 tehdä indeksikorotusta ja että ulosoton suojaosaa koskeva kokeilu käynnistetään vuodeksi, tavoitteena korottaa suojaosaa takuueläkkeen tasolle.