SDP:n Matias Mäkynen: ”Riihivoitto: Suomesta osaamisen ja tutkimuksen hiilineutraali hyvinvointivaltio”

9.9.2021

Hallitus sai torstaina valmiiksi budjettiriihen ja päätökset tulevan vuoden budjetista. Samalla sovittiin puuttuvista toimista, joilla Suomesta tehdään ilmastoneutraali vuonna 2035.

– SDP:n tavoittelemat ilmastotoimet Suomen hiilineutraaliuden toteutumiseksi 2035 ovat nyt budjettiriihen myötä selvillä. Nämä päätökset ovat ilmastonmuutoksen hillitsemisen vuoksi välttämättömiä, mutta lisäksi niistä seuraava ennakoitava muutos voidaan nähdä mahdollisuutena uusiin innovaatioihin. Ilmastotoimien pitkäjänteinen ja ennakoitava toteuttaminen tuo ihmisille ja yrityksille mahdollisuuden hyödyntää muutos täysimääräisesti. Edelläkävijyys on Suomelle valtava mahdollisuus, kansanedustaja Matias Mäkynen sanoo.

Parlamentaarisen TKI-työryhmän puheenjohtajana toimivan Mäkysen mukaan budjettiriihen päätöksissä tärkeää on myös, että tutkimus- kehitys- ja innovaatiopanostuksissa edetään kohti hallitusohjelmassa sovittua linjaa nostaa TKI-menot 4% BKT:stä.

– Marinin hallitus ei ole leikannut koulutuksesta tai tutkimuksesta, eikä leikkaa nytkään. Päinvastoin, voi sanoa, että kun viime hallitus leikkasi koulutuksesta pysyvästi noin 900 miljoonaa, Marinin hallitus lisää joka vuosi 260 miljoonaa. Hallitus myös palautti korkeakoulujen rahoituksen indeksit ja teki lisäksi kertaluonteisia lisäyksiä koulutukseen 730 miljoonaa. Näiden toimien lisäksi valtiovarainministeriön esitys Suomen Akatemiaan kohdistuvasta leikkauksesta torjuttiin budjettiriihessä. Hallitusohjelmassa toteutetun koulutuksen ja tutkimuksen kunnianpalautuksen jatkoksi nyt on aika nimenomaan lisätä tutkimus-, kehitys- ja innovaatiorahoitusta. Tätä työtä edistämme myös parlamentaarisessa TKI-työryhmässä, Mäkynen toteaa.

– Työllisyys paranee ja velkasuhde pienenee parhaiten talouskasvun avulla. Talouskasvua puolestaan syntyy parhaiten tuottavuuden myötä, mutta se edellyttää investointeja. Elinkeinopolitiikalla luodaan näitä työllisyyden parantamisen kannalta välttämättömiä kasvun ja investointien eväitä, Mäkynen sanoo.

Tästä esimerkkeinä toimivat Mäkysen mukaan muun muassa energiaintensiivisen teollisuuden sähköistämisen tuki, sekä laivarakennuksen innovaatiotuki, jotka etenevät budjettiriihen päätöksen myötä:

-Energiaintensiivisen teollisuuden sähköistämistuki kannustaa aiempaa tehokkaammin hiilineutraaliin tuotantoon ja energiaintensiivisten yritysten sähköistämiseen huomioiden kustannuskilpailukyvyn. Laivarakennuksen innovaatiotuki puolestaan vahvistaa suomalaista laivanrakennushanketta ja tukee koko alihankintaketjun työllistämistä. Kasvun ja investointien tukemiseksi hallitus jatkaa myös aiemmin sovittua kone- ja laiteinvestointien kaksinkertaista poisto-oikeutta vuosille 2024-2025, Mäkynen kertoo.

Jaa sosiaalisessa mediassa