SDP:n Mäkisalo-Ropponen: Vammaispalvelulaki askeleen eteenpäin merkittävin parannuksin

25.1.2023

Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta hyväksyi tänään (25.1.2023) mietintönsä hallituksen esityksestä vammaispalvelulain uudistuksesta perustuslakivaliokunnan tarkastettavaksi. Valiokunta teki hallituksen esitykseen vielä useita muutoksia perustuslakivaliokunnan lausunnon ja asiantuntijalausuntojen perusteella. SDP:n kansanedustaja ja eduskunnan vammaisasiainyhteistyöryhmän puheenjohtaja Merja Mäkisalo-Ropponen on iloinen valiokunnan tekemistä muutoksista sekä toivoo uudistuksen etenevän perustuslakivaliokunnan hyväksynnällä pian eduskunnan täysistuntoon käsiteltäväksi.

-Hienoa, että vihdoin tällä hallituskaudella vammaispalvelulain uudistus näyttäisi onnistuvan. Tätä on jo pidempään odotettu. Kunhan perustuslakivaliokunta vielä hyväksyy sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietinnön, saamme uudistuksen suuren salin käsittelyyn.  On myös hienoa, että eduskunnassa vielä hallituksen esitystä pystyttiin vielä merkittävästi parantamaan. Perustuslakivaliokunnan lausunnon perusteella muun muassa esityksestä poistettiin ikääntyneinä vammautuvia eriarvoistava ikääntymisrajaus ja pykäliä on tarkennettu subjektiivisten oikeuksien kohdalla, Mäkisalo-Ropponen iloitsee.

Perustuslakivaliokunnan vaatimien muutosten lisäksi valiokunta ministeriön vastineen perusteella myös päätti säätää päivätoiminnan matkojen ja lasten aamu- ja iltapäivätoiminnan maksuttomuudesta sekä nosti erityisen osallisuuden tuen vähimmäistuntimäärää 10 tunnista 20 tuntiin vuoden 2025 alusta. Lisäksi valiokunta päätti, että päivätoimintaan on oikeus myös työssäkäynnin, työtoiminnan tai työllistämistä edistävän toiminnan ohella. Kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen pitää valiokunnan muutoksia hyvinä parannuksina alkuperäiseen esitykseen.

-On myös kiitoksen paikka. On syytä kiittää vammaisjärjestöjä, joiden yhteinen vaikuttamistyö varmisti, että uudistus saadaan vihdoin läpi ja vielä merkittävin parannuksin. Nyt järjestöjen ja meidän päättäjien yhteinen tehtävä on varmistaa, että uusi laki toteutuu ja lähtee elämään alueilla ja kunnissa, jotta kaikki vammaiset ihmiset saavat tarvitsemansa tuen ja palvelut, jotta heidän yhdenvertaiset oikeutensa toteutuvat koko maassamme, Mäkisalo-Ropponen toteaa.

Jaa sosiaalisessa mediassa