SDP:n Mäkisalo-Ropponen: Talousarvioesitys jättää huolta sote-uudistuksen onnistumisesta

21.9.2022

Eilen tiistaina 20.9. eduskunta aloitti hallituksen vuoden 2023 talousarvioesityksen käsittelyn lähetekeskustelulla. Talousarvioesitys sisältää ensimmäistä kertaa myös ensi vuonna aloittavien hyvinvointialueiden rahoituksen. SDP:n kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen on kuitenkin vielä huolissaan, että talousarvion esitykset eivät riitä sote-uudistuksen tavoitteiden toteutumiseen.

– Ensi vuoden rahoitus on yhä hyvinvointialueiden haasteena ja huolena. Rahan vähäisyys hankaloittaa esimerkiksi uusien toimintatapojen käynnistämistä ja erilaisia tulevaisuusinvestointeja, kuten hyvinvointi-investointeja ja palvelujen digitalisoimista. Hyvinvointialueiden rahoituslakia on syytä katsoa vielä uudelleen, sillä esimerkiksi investointien siirtyminen voi aiheuttaa kulujen kasvua alueilla, mutta myös valtakunnallisesti. Myös lausunnoilla oleva laki yliopistosairaalalisästä vaatii vielä lisävalmistelua, jotta se olisi oikeudenmukainen eri hyvinvointialueille, Mäkisalo-Ropponen toteaa.

Mäkisalo-Ropponen korostaa myös ajattelutavan muuttamista sekä hyvinvointitalousajattelun ja vaihtoehtoiskustannusten laskennan käyttöönottoa. Mäkisalo-Ropposen mielestä liian ahdas talousraami ja budjettivuosi kerrallaan eläminen hyvinvointialueiden alkutaipaleella tarkoittaa, ettei välttämättömiä muutoksia ja investointeja pystytä tekemään. Hyvinvointialueiden talouden lisäksi Mäkisalo-Ropposta huolettaa myös hoitajien tilanne.

– Valitettavasti talousarvioesitys ei riittävästi huomioi hoitajien tilanteen vakavuutta. Vaikka eduskunnassa ei päätetä palkoista, monista muista tärkeistä asioista voimme kyllä päättää. Nyt tarvitaan muun muassa uudenlaista koulutusrakennetta urakehityksen mahdollistamiseksi hoitotyöntekijöille. Esimerkiksi hoitotyön erikoistumiskoulutuksen toteuttamista on selvitetty jo vuosikausia eikä vieläkään ole mitään päätöksiä tehty, Mäkisalo-Ropponen jatkaa.

– Hoitotyön arvostuksen puutteet näkyvät osittain tässäkin budjetissa, vaikka sitä ei varmaankaan ole tarkoitettu sellaiseksi. Esimerkiksi siinä ei huomioida hoitotyön tutkimussäätiön (HOTUS) rahoitustarvetta, vaikka Hotuksen laatimia hoitotyönsuosituksia tarvitaan uusien vaikuttavien toimintatapojen käyttöönottoon sosiaali- ja terveystoimessa. Tämä tulee korjata eduskunnan käsittelyssä, Mäkisalo-Ropponen vaatii.