SDP:n Mäkisalo-Ropponen: Henkilökohtaisen avustajan rikosrekisteriote on pystyttävä tarkistamaan myös työnantajamallissa

29.11.2022

Eduskunta aloitti tiistaina 29.11. sosiaali- ja terveydenhuollon valvontalain uudistuksen käsittelyn. Lakiesityksen tarkoituksena on varmistaa sosiaali- ja terveyspalveluja käyttävän asiakkaan ja potilaan asiakas- ja potilasturvallisuus, varmistaa laadultaan hyvät palvelut sekä edistää palveluntuottajan ja valvontaviranomaisten välistä yhteistyötä. SDP:n kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen vaatii, että lakiin lisätään mahdollisuus tarkistaa henkilökohtaisen avustajan rikosrekisteriote, vammaisten henkilöiden toimiessa työnantajana.

– On hienoa, että esityksessä esitetään rikosrekisteriotteen tarkistamisen mahdollisuuden laajentamista vammaisten ja vanhusten palveluihin, mutta esitys ei mahdollista työntekijän rikostaustan tarkistamista, kun vammainen henkilö toimii avustajansa työnantajana, Mäkisalo-Ropponen toteaa.

– Vammaiset henkilöt ovat muita alttiimpia joutumaan hyväksikäytön ja väkivallan uhreiksi. Alttiutta voi lisätä muun muassa riippuvuus muiden avusta sekä vaikeus puolustaa ja ilmaista itseään. Työnantajamallissa rekrytointi ja sen riskit ovat yksilön vastuulla ja olisi tärkeää, että he pystyisivät myös tarkastamaan rikosrekisteriotteen ennen palkkausta, Mäkisalo-Ropponen jatkaa.

Henkilökohtaisten avustajien työnantajia edustava Heta-liitto ja useat vammaisjärjestöt ovat esittäneet rikostaustan tarkastamisen laajentamista myös vammaisten henkilöiden henkilökohtaisen avun työnantajamalliin. Mäkisalo-Ropponen näkee, että epäkohta voidaan vielä korjata lakiesityksen eduskuntakäsittelyssä.

– Järjestöt ovat tarjonneet valmiita pykälämuutoksia puutteen korjaamiseksi ja esityksen valiokuntakäsittelyssä tulee tehdä tarvittavat muutokset lakiesitykseen. Kyse on melko pienestä, mutta erittäin tärkeästä muutoksesta, Mäkisalo-Ropponen vaatii.