SDP:n Lauri Lyly: Todellisuus ja laskennalliset toiveet ristiriidassa

26.3.2024

Hallituksen tavoite yli 100 000 lisätyöllisestä meni viime kuussa ennätyksellisille pakkaslukemille.

Orpon hallitus sai ennätysmäisen korkean työllisyysasteen perinnökseen. Koko ajan mennään vain huonompaan suuntaan. Työnhakijoita oli helmikuussa noin 290 000 ja avoimia työpaikkoja oli noin 66 000. Työttömien työnhakijoiden määrä nousi yli 31 000 henkilöllä vuoden takaisesta. Kokonaisuudessaan lomautettuna on n. 46 000 työllistä.

– Viimeksi lauantaina pääministeri Orpo hehkutti valtiovarainministeriön arviota, jonka mukaan hallituksen jo tekemät uudistukset tuovat Suomeen 74 000 työpaikkaa. Todellisuus ei nyt vastaa näitä laskennallisia toiveita, kertoo kansanedustaja ja työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan varapuheenjohtaja Lauri Lyly.

– Suunta työpaikoista on aivan eri kuin hallitus puheissaan toiveikkaasti todennut.  Nyt pitäisi ensin neuvotellen rauhoittaa työmarkkinat ja hakea sopua niissä pöydissä. Olisi hyvä tietää, minkä hinnan Suomi joutuu maksamaan hallituksen jääräpäisyydestä. Talouden pitkäaikainen kääntäminen ja kasvun aikaansaaminen vaatii työmarkkinat kumppaniksi niiden tekemiseen, toteaa Lyly

– Pääministeri pitää edelleen ratkaisun avaimia käsissään. Pohjoismainen sopimiskulttuuri on uhkaamassa hajota tyystin, mikäli vastaantuloa ei näy. Ja se jos mikä suistaa luvut vielä pahemmalle laskukäyrälle. Nyt olisi aika neuvotella, painottaa Lyly.

Jaa sosiaalisessa mediassa