SDP:n Lauri Lyly: Orpo todisti, ettei hänellä ole aitoa halua ratkaista aiheuttamaansa kaaosta

8.3.2024

Pääministerin toiminnassa on ennen kaikkea kyse arvovallasta ja elinkeinoelämän tuesta. Orpo vahvisti sen, että hallitus ei ole kuunnellut palkansaajien huolta. Se ei todellisuudessa halua ratkaista käsillä olevaa tilannetta. Aitoja neuvotteluita ei näytä olevan luvassa. Ratkaisun avaimet jäivät ruostumaan takataskuun.

Pääministerin pitäisi toimia suomalaisen yhteiskunnan vakauttajana, ei turbulenssin lietsojana. Työmarkkinat olisi ensimmäinen asia, joka tulisi vakauttaa, jos haluaa taloutta ja työllisyyttä hoitaa kestävästi.

– Hyvä kuitenkin, että kutsu kävi. Siinä ja jatkotyössä pitää ottaa selkeästi työn alle esillä olleita palkansaajapuolen vaihtoehtoja kaikkiin asioihin, liittyen työrauhaan, vientimalliin ja paikalliseen sopimiseen. Ratkaisupolkuja heillä on tarjolla. Työnantajapuolelta ei ole näkynyt yhtään ratkaisuehdotusta, ainakaan julkisuudessa. Toivottavasti valtiosihteerin selvityksessä pureudutaan kokonaisuuteen laajasti.

– Toistan jälleen kerran: ei niin suurta riitaa, etteikö sopu olisi parempi, päättää Lyly.

Jaa sosiaalisessa mediassa