SDP:n Kimmo Kiljunen: Suomelta lisätukea Ukrainan energiansaannin tukemiseen

9.12.2022

Suomi antaa Ukrainan sähkö- ja energiaverkon tarpeisiin yhteensä 4,5 miljoonaa euroa lisätukea. Tuen avulla vastataan Ukrainan koulujen, päiväkotien ja sairaaloiden akuuttiin energiantarpeeseen ja pidemmällä aikavälillä kehitetään myös maan energiatehokkuutta. Tuki myönnetään Euroopan jälleenrakennus- ja kehityspankin (EBRD) hallinnoiman E5P-rahaston kautta.

– Suomen nyt antama lisäapu kohdistuu siihen kaikkeen kriittisempään eli sähkön ja lämmön saannin sekä asumisen turvaamiseen. Kylmä talvi on käsillä ja Venäjä on ehtinyt tuhota Ukrainan energiainfrastruktuurista jo noin 40 prosenttia. Suomen antamalla lisätuella helpotetaan tavallisten ihmisten elämää ja luodaan turvaa koulujen, päiväkotien ja sairaaloiden toiminnalle Ukrainassa, eduskunnan ulkoasianvaliokunnan jäsen Kimmo Kiljunen (sd.) kommentoi.

– Suomen tuella pystytään hankkimaan varavoimalaitteita 24 kouluun ja päiväkotiin sekä niiden pommisuojiin lähes miljoonan asukkaan Dniprossa, jotta rakennusten lämmitys ja valaistus voidaan paremmin turvata myös sähkökatkosten aikana. Kiovassa taas parannetaan päiväkotien ja koulujen lämmityksen energiatehokkuutta, mikä edesauttaa energiatilanteen vakauttamista kaupungissa, Kiljunen kommentoi.

Ukrainassa on akuuttiin hätään vastaamisen ohella panostettava myös pidemmän aikavälin hankkeisiin.

– Ukrainan sota jatkuu ja maan jälleenrakentaminen tulee olemaan pitkäkestoinen tehtävä. Suomi on mukana tässä työssä. Maan energiainfrastruktuurin saaminen jaloilleen edellyttää panostuksia muun muassa maan kaukolämpöön, jätehuoltoon ja julkiseen liikenteeseen, Kiljunen lisää.