SDP:n Kimmo Kiljunen: Petteri Orpo johtaa tietoisesti harhaan EU-vaikuttamisesta

12.11.2022

SDP:n kansanedustaja ja suuressa valiokunnassa demariryhmää vetävä Kimmo Kiljunen oikoo kokoomuksen puheenjohtajan virheellisiä väittämiä, joita tämä esitti lauantaina 12. marraskuuta YLEn Ykkösaamussa.

Petteri Orpo väitti Ykkösaamun haastattelussaan EU:n ennallistamisasetuksesta: ”12 viikkoa pidettiin pääministerin johdolla asiaa pöydällä ja sillä aikaa komissio valmisteli tämän esityksen. Tässä tuli suuri virhe.”

– Petteri Orpon poliittisella kokemuksella tiedetään, että tämän kokoisten asiakokonaisuuksien valmistelua ei tehdä komissiossa kolmessa kuukaudessa viikossa. Esitystä on valmisteltu useita vuosia ja ennallistamisasetuksen linjoja vedettiin jo EU:n biodiversiteettistrategiassa. Sitä Orpo lähetyksessä virheellisesti kutsui asetukseksi. Jos tässä alkumetreillä olevassa ennallistamisasetusprosessissa on tapahtunut jokin virhe, niin se jossain muualla kuin hallituksessamme, kansanedustaja Kiljunen korjaa.

Lisäksi Orpo väitti, että ”Toissijaisuusvaatimus ja sen esittäminen komissiolle on ihan työjärjestyksien mukaan hallituksen tehtävä. Olen itse ollut kahdessa eri hallituksessa ja tiedän sen.”.

– EU:n perussopimusten mukaan toissijaisuushuomautuksen jättäminen on jäsenvaltioiden parlamenttien tehtävä, ei hallitusten. Sananvalinnat saattavat kokeneeltakin poliitikolta mennä suorassa lähetyksessä sekaisin, mutta Orpon väite sellaisenaan on silkkaa poliittista potaskaa, Kiljunen päivittelee.

Hän hämmästelee, mitä Eurooppa-puolueena itseään mainostavan kokoomuksen EU-osaamiselle on tapahtunut.

– Koko toissijaisuusasiaa on kokoomuksessa lähestytty väärästä kulmasta. Toissijaisuusasia on toissijainen kysymys ennallistamisasetusta laadittaessa. Suomen toissijaisuushuomautus ei olisi itse asiaa miksikään muuttanut, sillä Ruotsia lukuun ottamatta yksikään toinen jäsenvaltio ei ole sellaista jättänyt. Sen realisoitumisen taakse olisi vaadittu kolmasosa jäsenmaista. Sen sijaan Suomen toissijaisuushuomautus olisi siirtänyt meidät katsomon puolelle, kun varsinaiset neuvottelut asetuksesta ovat nyt vasta alkamassa.

– Ennallistamista kaipaisi tosiaan kokoomuksen EU-politiikka ja EU-asioiden tuntemus, kuten ministeri Tytti Tuppurainenkin osuvasti välikysymyskeskustelussa sanoi, Kiljunen huokaa.