SDP:n Kimmo Kiljunen kiirehtii humanitaaristen viisumien myöntämistä

21.9.2022

Kansanedustaja Kimmo Kiljunen perää nopeita toimia humanitaaristen viisumien myöntämiseksi jättämässään kirjallisessa kysymyksessä. Kiljunen painottaa tärkeyttä luoda käytäntö, jolla turvataan sekä Suomessa että koko Schengen-alueella humanitaaristen viisumien myöntäminen mm. ihmisoikeuksien puolustajille, hallitusta kritisoiville toimittajille, kansalaisjärjestöjen jäsenille ja oppositioaktivisteille.

-Euroopan maat ovat tiukentaneet viisumipolitiikkaansa viime aikoina. Puola ja Viro ovat omaksuneet jyrkimmän kannan linjaten kaikki venäläiset turvallisuusuhaksi. Myös Suomi on rajoittamassa viisumien myöntämistä ja on mahdollista, että EU:ssa viisumien myöntäminen lopetetaan kokonaan venäläisille, Kiljunen kertoo.

Kiristyneet viisumikäytännöt huolestuttavat ihmisoikeusjärjestöjä; ne kohdistuvat myös oppositioon, taitelijoihin ja toisinajattelijoihin, joiden toimintamahdollisuudet ovat erittäin vaikeita tekaistujen syytteiden, kotietsintöjen ja pitkien vankeustuomioiden takia. Monilta on riistetty passit, mikä estää maasta poistumisen edes väkivallan uhassa. Artists at Risk-järjestö raportoi, että yli 330 oppositiossa olevaa venäläistä ja valkovenäläistä taiteilijaa ja kulttuurityöntekijää on hakenut pääsyä järjestön piiriin Ukrainan sodan alkamisen jälkeen.

-Tarve humanitaarisille viisumeille on suuri ja erittäin kiireellinen. Jotta ihmisoikeuksien puolustajat, toisinajattelijat, aseistakieltäytyjät, sotilaskarkurit, taiteilijat ja opposition edustajat pääsivät matkustamaan turvalliseen maahan, Suomen tulisi olla aloitteellinen EU:n puitteissa, jotta humanitaarinen viisumi voitaisiin ottaa osaksi koko Schengen-alueen yhteistä viisumipolitiikkaa.  Vastaavanlainen humanitaarinen viisumi on jo käytössä ainakin Ranskassa, Saksassa ja Puolassa, Kiljunen selventää.