SDP:n Kim Berg: Näpit irti keskussairaaloista, hallitus!

6.4.2024

SDP:n eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, sote-valiokunnan jäsen Kim Berg hämmästelee Orpon hallituksen sekoilua sairaalaverkon karsimiseen liittyvissä suunnitelmissa. Vastuuministeri Kaisa Juuso (ps.) ei tunnu itsekään tietävän, kenelle vastuu asiassa kuuluu. Hallituksen suunnitelmien luoma epävarmuus ja sen haitalliset vaikutukset näkyvät jo kentällä.

SDP kysyi hallituksen suunnitelmien perään eduskunnassa torstain kyselytunnilla, mutta ministeri Juuson vastauksista ei tullut hullua hurskaammaksi.

– Pääministeri Petteri Orpo joutui ottamaan toistuvasti vastausvuoron Juusolta, kun tämä ei osannut vastata opposition kysymyksiin. Harvoin, jos koskaan, on nähty oman ministeriönsä substanssista yhtä epävarmaa ministeriä. Toki on sanottava, että myöskään pääministeri Orpo tai kuntaministeri Anna-Kaisa Ikonen (kok.) eivät onnistuneet selkiyttämään tilannetta, Berg toteaa.

SDP ei tule hyväksymään hallituksen suunnittelemaa karsintaa keskussairaalaverkkoon.

– Vaikka ministeri Juuso epätoivoisesti toistelee, että yhtään sairaalaa ei aiota lopettaa, ei se ole lainkaan uskottavaa. Ministerin saivartelulla siitä, että itse rakennuksia ei pureta, ei huijata ketään. Jos keskussairaalaa kielletään lailla tai asetuksella hoitamasta synnytyksiä, tehohoitoa ja ympärivuorokautista leikkaustoimintaa, niin tosiasiassa kyse on keskussairaalan alasajosta ja muuttamisesta isoksi terveyskeskussairaalaksi.

Berg huomauttaa, että ministeri Juuso puhui itsensä kyselytunnilla pahasti pussiin.

– Ensin epätoivoisesti kiistetään, ettei hallitus olisi ajamassa sairaaloita alas, ja vähän myöhemmin todetaan, ettei vuokralääkäritoimintaa ehditä rajoittaa, koska kaiken ajan vie työn alla oleva sairaalaverkko.

Sadan miljoonan säästö sairaaloista

Hallitus pitää kiinni sadan miljoonan säästöstä, joka sen on määrä saada leikkaamalla sairaaloista ja niiden palveluista. Todennäköisesti karsinnasta päätetään ainakin jollain tasolla huhtikuun puolenvälin kehysriihessä. Siksi juuri nyt on hyvinvointialueilla, maakunnissa ja uhan alla olevissa kaupungeissa aika vaikuttaa asiaan.

– Vetoan voimakkaasti kaikkiin, etenkin hallituspuolueiden poliitikkoihin, näillä alueilla: nyt on noustava vastarintaan, jos aiotte turvata omien alueidenne palvelut ja elinvoiman.

Berg muistaa, kuinka viimeksi porvarihallituksen ollessa vallassa lähdettiin karsimaan Vaasan keskussairaalan päivystystä. Palvelut onnistuttiin kuitenkin turvaamaan Rinteen hallituksen aloitettua.

– Nyt suunnitellaan vielä laajempaa kurittamista. Pohjalaismaakunnista Kokkola, Pietarsaari ja Vaasa voisivat joutua kaikki leikkurin alle – ainoastaan Seinäjoki säästyisi! Käytännössä siis rampautettaisiin yhtä sairaalaa lukuun ottamatta pohjalaismaakuntien palveluverkosto. Nimenomaan hallituksen, ei päättävässä asemassa olevien hyvinvointialueiden suunnitelmilla.

Berg painottaa, että SDP tulee tekemään kaikkensa, jotta pohjalaissairaaloiden lisäksi myös Lappeenrannassa, Kotkassa, Savonlinnassa, Mikkelissä, Kajaanissa, Kemissä, Kokkolassa ja Hämeenlinnassa hyvinvointialueet saisivat jatkossakin päättää itse keskussairaaloidensa palveluvalikosta.

– Ei voi olla niin, että ihmisten sosiaalisilla perusoikeuksilla pyyhitään lattiaa, kun talouden mahtikäskyllä suunnitellaan ajettavaksi säästöjä.

Berg huomauttaa, että sairaaloiden kehittäminen on nyt lähes mahdotonta ja esimerkiksi rekrytoinnit vaikeutuneet, kun hallitus roikottaa niitä löysässä hirressä.

– Nyt on aika ilmoittaa julkisesti ja yksiselitteisesti, että suunnitelmat keskussairaaloiden karsimiseksi lopetetaan. Muuten oppositio joutuu ottamaan käyttöönsä järeämmät aseet, Berg pohtii.