SDP:n kansanedustaja Jani Kokko: Hallituksen budjetti rahoitetaan pienituloisten ja palkansaajien kustannuksella

20.9.2023
Jani Kokko

– Oppositiopolitiikasta huolimatta, kiitos täytyy sanoa kun sille on aihetta ja Keski-Suomeen kohdistuvat investointihankkeet vt 4:seen liittyen tulevat tarpeeseen. Niin kutsuttujen Joutsa- ja Jyväskylä-hankkeiden toteuttaminen ja priorisointi tulevat sujuvoittamaan valtatie 4:llä kulkevien liikkumista, mutta myös lisäämään turvallisuutta, toteaa Kokko.

– Kiitosta ansaitsee myös hallituksen päätös lisätä korkeakoulujen aloituspaikkoja 11 miljoonalla eurolla. SDP:n pitkäaikainen tavoite on korkeakoulujen täysi maksuttomuus, mutta myös aloituspaikkojen pitkäjänteinen lisääminen. Yhä useampi ammatti tässä muuttuvassa maailmassa vaatii korkeakoulussa hankittavaa osaamista, jonka vuoksi on Suomen tulevaisuuden kannalta elintärkeää varmistaa, että korkeakoulutuksen kynnystä madalletaan, Kokko muistuttaa.

– Nämäkin päätökset hallitus tosin tekee pieni- ja keskituloisten kustannuksella. Läpi kevään vaalikeskusteluissa hallituspuolueet korostivat, että nyt on aika lopettaa “holtiton” talouspolitiikka, mutta voimme odottaa heiltä budjettia josta 11,5 miljardia on rahoitettu velalla ja se sisältää ennennäkemättömiä leikkauksia sosiaaliturvaan.

Esimerkiksi Suomen sosiaali- ja terveysalan kattojärjestö SOSTEn laskelmien mukaan, hallituksen esittämät leikkaukset vaikuttavat merkittävästi pienituloisten ja osa-aikatyötä tekevien palkkaan. SOSTEn esimerkkilaskelmassa Jyväskylässä asuvan pienipalkkaisen, jonka kuukausiansiot ovat 1500 euroa, ansiot pienenevät 141 eurolla kuukaudessa.

– Palkansaajat kantavat isoa taakkaa hallituksen sopeutustoimissa, missä on yrittäjien vastuu? Odotan innolla pääseväni tutustumaan hallituksen budjettiesitykseen, kun se kuukauden kuluessa julkaistaan. Nyt olisi nimittäin äärimmäisen tärkeää perata myös yritystuet läpi kannalla, sillä kuten Petteri Orpo sanoi toukokuussa “Keneltäkään ei vaadita kohtuuttomuuksia.”. Nyt on aika pitää kiinni lupauksista, kun niin moni on jo rikottu, kansanedustaja Kokko paaluttaa.