SDP:n Juha Viitala: Hallitus lakkauttaa toimivan tuen, joka on auttanut monta suomalaista eteenpäin työuralla

14.5.2024

Työelämän tarpeet ihmisten ammattitaidon osalta muuttavat kiihtyvällä vauhdilla. Samalla osaamisella ei enää pärjää läpi työuran. Hallituksen päätös lakkauttaa aikuiskoulutustuki on sekä vastuuton että käsittämätön. Toimiva tukimuoto, joka ei ole taloudellisesti rasittanut valtiota, ajetaan turhaan alas. Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta hyväksyi tänään esityksen aikuiskoulutustuen lakkautuksesta. Kymmenet asiantuntijat ovat vastustaneet lakkautusta. Sosialidemokraatit jättivät yhdessä kaikkien muiden oppositioedustajien kanssa asiasta vastalauseen.

– Aikuiskoulutustuesta on ollut hyötyä monelle alan vaihtajalle. Nyt useat suomalaiset ovat vailla näkymää tulevasta ja eräille aloille tämä tarkoittaa jopa kriittistä koulutetun työvoiman vajetta. Korvaavaa mallia ei vielä ole, mutta se mikä tiedetään, on että se tulee olemaan lainapainotteinen, kertoo kansanedustaja Viitala.

Lainapainotteinen malli tulee tiputtamaan monet pienituloiset pois tuen käyttäjistä. Näin heiltä evätään mahdollisuus kouluttautua eteenpäin ja edetä vaativimpiin tehtäviin. Esimerkiksi perheellisten voi olla erittäin vaikeaa elää pelkällä lainalla. Jo nytkin kolmasosa aikuiskoulutustuen saajista nostaa tuen lisäksi lainaa.

– Hallitus poistaa yhden tärkeimmistä työkaluista elinikäiseen oppimiseen. Tämäkö on työllisyyden edistämistä? Näinkö työuria pidennetään? kysyy Viitala huolestuneena.

Osatyökykyisillä olisi paljon annettavaa – kuuleeko hallitus?

Osatyökykyisten työllistämiseen on panostettava. Tämän osalta hallituksen täytyisi muuttaa kurssiaan. Kaikilla ei ole mahdollisuutta ottaa kokopäiväistä työtä vastaan elämäntilanteensa vuoksi. Esimerkiksi nyt myös lakkautettava vuorotteluvapaa on tarjonnut monelle vammaiselle ja osatyökykyiselle mahdollisuuden päästä kiinni työelämään. Nyt tämäkin romutetaan.

– Meillä ei ole varaa olla ottamatta kaikkia kynnelle kykeneviä mukaan työelämään. Heillä olisi paljon annettavaa, vaikkeivat koko päiväiseesti töissä voisikaan käydä. Tämä pitäisi olla hallituksellekin selvää, mutta teot kertovat toista. Näiden kahden järjestelmän lakkauttaminen jää surulliseksi merkiksi Suomen historiaan, päättää Viitala.

Jaa sosiaalisessa mediassa