SDP:n Joona Räsänen: Marttinen, katso peiliin!

19.4.2024

Tuoreessa Ilta-Sanomien haastattelussa Matias Marttinen kritisoi Antti Lindtmanin oikeudenmukaisempaa vaihtoehtoa julkisen talouden sopeuttamisesta. SDP:n kansanedustaja Joona Räsäsen mukaan Matias Marttisen kommentit SDP:n suuntaan ovat hupaisia. Varsinkin kun nykyisen hallituksen aikana valtion velkaantuminen ei ole vähentynyt, vaan päinvastoin kiihtynyt viime vaalikauteen verrattuna. Ennen vaaleja annetut lupaukset velkaantumisen lopettamisesta ovat osoittautuneet pelkiksi tyhjiksi sanoiksi.

– Tämän hallituksen aikana valtion velkaantuminen on vain kiihtynyt. Syyllinen ei ole SDP, Sanna Marin tai Antti Lindtman. Pääministeripuolueena kokoomuksen pitää ottaa jo vastuu omista virheistään, Räsänen muistuttaa.

Orpon hallitus joutui jo ensimmäisen vuotensa jälkeen etsimään lisäsopeutustoimia, koska laiminlöi suhdannetilanteen, aiheutti taloudelle turmeliaan työmarkkinakaaoksen eikä ollut aiemmin valmis  hyödyntämään talouden tasapainotuksessa valtion tulopuolta laisinkaan.

Hallitus on myös omilla toimillaan lisännyt julkisen talouden alijäämää. Esimerkiksi kuluvalle vuodelle hallitus räätälöi historiallisen suuren veronkevennyksen ministerien tuloluokkaan. Samalla kun hallitus romuttaa kovalla kädellä suomalaista sosiaali- ja terveydenhuoltoa, niin se lappaa kaksin käsin rahaa yksityiselle terveysbisnekselle.

– Kokoomuksen mielestä koskaan ei taida olla niin vaikea taloudellinen tilanne, että yhteiskunnan varakkaimmat joutuisivat osallistumaan talkoisiin. Kehysriihi jälleen paljasti, että hyvätuloiset ovat Orpon hallituksen erityissuojeluksessa, Räsänen sivaltaa.

– SDP tarjoaa hallituksen epäoikeudenmukaiselle linjalle oikeudenmukaisen vaihtoehdon, jossa julkista taloutta tasapainotetaan samassa suhteessa, mutta paremmilla keinoilla. Kyse on arvoista, Räsänen päättää.