SDP:n Joona Räsänen: Kokoomus ja perussuomalaiset eivät uskalla julkistaa yksityiskohtaisia säästöpäätöksiä ennen EU-vaaleja

23.5.2024

SDP:n kansanedustaja ja valtiovarainvaliokunnan jäsen Joona Räsäsen mukaan Orpo ja Purra vaalitaktikoivat pimittämällä kansalaisilta säästöpäätösten yksityiskohdat, eivätkä anna ministeriöiden julkaista budjettiehdotuksiaan.

– Suomalaisilta halutaan näemmä pimittää tulevien vaalien yli se, mihin kaikkeen Purran sakset kajoavat, Räsänen muistuttaa.

HS kertoi torstaina 23.5., että hallitus pimittää toistaiseksi säästöpäätöstensä yksityiskohdat. Alun perin keväällä julkisiksi aiotut tiedot pimitetään syksyyn saakka. Valtionvarainministeriö ohjeisti vielä helmikuussa muita ministeriöitä, että näiden olisi suotavaa julkistaa budjettiehdotuksensa niiden valmistuttua toukokuussa. Ohjeistuksen oli antanut vieläpä valtionvarainministeri Purra. Nyt pääministeri Orpon esikunta on paimenkirjeellä käskenyt valtionvarainministeriötä muuttamaan ohjeistustaan.

– Nyt näyttää pahasti siltä, että hallitus on itsekin pelästynyt sitä, mihin kaikkeen hallituksen mittavat säästöt konkreettisesti vaikuttavat. Tulevien eu-vaalien alla hallituspuolueet varjelevat kaikin keinoin kannatustaan eivätkä siksi uskalla antaa ministeriöille lupaa julkaista ehdotuksensa ensi vuoden budjetiksi, Räsänen päättää