SDP:n Johannes Koskinen: Oikeusvaltiokorjaukset parlamentaariseen valmisteluun

13.5.2024

Korkeimpien oikeuksien ja valtakunnansyyttäjäviraston esille tuomat korjaustarpeet oikeusvaltion riskikohdista perustuslaissa ovat perusteltuja ja ansaitsevat ripeän ja määrätietoisen valmistelun. Johannes Koskisen mielestä pitää tähdätä perustuslain tarkistusten ensimmäiseen käsittelyyn jo tällä vaalikaudella ja siten voimaantuloon seuraavan vaalikauden alkupuolella.

Perustuslakivaliokunnan ja ulkoasiainvaliokunnan jäsen Johannes Koskinen (sd) pitää välttämättömänä perustuslain muutosten valmistelua parlamentaarisessa komiteassa samoin kuin vuoden 2012 perustuslain osauudistuksen osalta tehtiin.

– Kolme vuotta riittää vallan hyvin lakiehdotuksen huolelliseen valmisteluun sekä parhaan oikeudellisen asiantuntemuksen että koko poliittisen kentän kattavalla tavalla.

Koskinen korostaa, että perustuslain uudistaminen ei ole yksittäisen ministeriön hanke vaan koko kansanvaltaista järjestelmäämme koskeva yhteistyöprojekti.