SDP:n Johannes Koskinen: Kokoomuksen leikkauslinja vaatii läpivalaisua

25.3.2023

Eduskunnan valtiovarainvaliokunnan puheenjohtaja Johannes Koskinen vaatii kokoomusta paljastamaan sosiaali- ja terveyspalveluihinsa kohdistamiensa leikkaussuunnitelmien sisällön ja seuraukset kansalaisille. SDP on valmis tekemään tasapainoista sopeutusta valtiontalouteen - siten, että myös kokoomuksen etupiirit osallistuvat talkoisiin.

Kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kai Mykkänen väitti SDP:n talousohjelman menettäneen pohjansa, kun valtiovarainministeriö julkisti tuoreimman ennusteensa. Ennusteen perusteella Suomen talous kääntyy lyhyeksi jäävän taantuman jälkeen jo loppuvuodesta selkeään kasvuun. Ministeriön mukaan ennustetulla talouden ja työllisyyden kasvulla ei kuitenkaan kyetä tasapainottamaan valtiontaloutta.

– Mykkänen kuulostaa paikalleen juuttuneelta, rikkinäiseltä äänilevyltä. Vaalikauden aikana hän ja muut kokoomuslaiset ovat hokeneet meille, kuinka hallitusohjelmalta on pudonnut pohja ja kuinka hallituksen työllisyystavoite oli mahdoton saavuttaa. Marinin hallitus kuitenkin onnistui toteuttamaan hallitusohjelmansa yli 90-prosenttisesti ja teki koronasta, sodasta ja energiakriisistä huolimatta suurimmat rakenneuudistukset kymmeniin vuosiin. Kerta toisensa jälkeen ylitettiin myös VM:n ennusteet talouden kehityksestä – viime vuonna julkinen talous saavutti jo koronaa edeltäneen tason ja alijäämää kertyi yli neljä miljardia ennustetta vähemmän, Koskinen muistuttaa.

Valtiovarainvaliokunnan puheenjohtaja kehottaa kokoomustakin sovittamaan talouspolitiikkaansa enemmän suhdanteiden ja olosuhteiden kuin epävarmojen ennusteiden mukaan.

– SDP on sitoutunut valtiontalouden tasapainotukseen, mutta finanssipolitiikan on syytä tukea kasvua ja työllisyyttä jatkossakin. Ylimitoitetuilla leikkauksilla väärässä suhdannetilanteessa tehdään urakkaa vain vaikeammaksi. SDP:lle kyllä sopivat myös menosäästöt, mutta niiden tulee olla oikeudenmukaisia. Kokoomus ei puolestaan ole ollut valmis tekemään yhtään ”kipeää päätöstä”, joka kohdistuisi puolueen omiin etupiireihin, vaan taakka sopeutuksesta halutaan asettaa jo ennestään heikommassa asemassa olevien harteille, Koskinen toteaa.

Hän vaatii kokoomusta avaamaan omat leikkauslistansa erityisesti soten osalta.

– Mykkäsellä ei ole varaa saarnata minkään muun puolueen suunnitelmista, ennen kuin kokoomus suostuu paljastamaan, koskeeko esimerkiksi heidän ”indeksijarrunsa” sote-palveluiden rahoitusta? Ja millä tavoin hyvinvointialueiden olisi mahdollista selvitä kokoomuksen niille summittaisesti kaavailemista miljardien ”tehostamisista”, kun myös VM on todennut sen olevan käytännössä mahdotonta ilman tehtävien tai velvoitteiden vastaavaa keventämistä?

Koskinen muistelee, että kokoomuksen miljardin indeksijarru ilmestyi puolueen talousohjelmaan syksyllä hetkessä sen jälkeen, kun VM tarkensi virkamiespuheenvuorossaan vaadittavan sopeutuksen tasosta miljardilla ylöspäin.

– Puolueen vaihtoehtobudjetin taloussuunnitelmaosiossa tätä indeksijarrua ei siis vielä ollut, mutta ilmeisesti kun kiireessä ei muuta keksitty, niin lisäleikkaukset kohdistettiin epämääräisesti sosiaaliturvaan ja todennäköisesti myös sote-palveluihin, koska muuten vaadittavaa summaa ei vaaliohjelmaa varten saatu kasaan, Koskinen huokaa.

– Kokoomusta on vaadittava vastaamaan kysymyksiin leikkausten todellisista sisällöistä, kohteista ja seurauksista. Muutoin on käymässä kuin 2015 surullisenkuuluisien koulutuslupausten kanssa.