SDP:n Johan Kvarnström: Hallitus leikkaa sotesta entisestään ja rikkoo lupauksensa siitä, ettei koulutuksesta leikata

17.4.2024

Kansanedustaja Johan Kvarnström (SDP) toteaa, että hallitus pahentaa terveydenhuollon kriisiä entisestään uusilla säästövaatimuksilla, jotka ovat vaarassa tulla pitkällä aikavälillä erittäin kalliiksi, ja vaikuttavat kaikista ankarimmin jo ennestään haavoittuvassa asemassa oleviin. Lisäksi hän on kauhuissaan siitä, että hallitus kaikista lupauksista huolimattaan leikkaa koulutuksesta ja luopuu maksuttomasta toisesta asteesta.

Kvarnströmin mukaan keskeisenä kysymyksenä kehysriihessä oli, ymmärtääkö hallitus sosiaali- ja terveydenhuoltoalan tarpeet ja onko se valmis auttamaan alaa.

–  Tulos oli kuitenkin päinvastainen ja leikkauksia tuli lisää. Ainoat asiat, jotka pelastuivat, olivat ne, joissa hallituksen omat tuhoisat ehdotukset peruttiin. Tilalle tuli kuitenkin vain uusia leikkausehdotuksia, Kvarnström huomauttaa.

Hallituspuolue RKP on korostanut, että tietyt sairaalat voivat edelleen pyytää poikkeuslupaa ympärivuorokautiseen päivystykseen. Kvarnströmin mukaan tämä on sinänsä tervetullutta.

–  Kuka aikoi poistaa päivystyksen mahdollisuuden? Hallitus, kukas muukaan. Tämä on valheellinen tapa luoda itsestään kuva hoidon puolustajana. Ensin uhataan, sitten estetään osa omista kauhuskenaarioista, samalla lisäten uusia – se on hallituksen linja. Hallitus ei auttanut sosiaali- ja terveydenhuoltoalaa lainkaan, sysäsi alalla vain lisää maksuja ja uusia leikkauksia. Hallitus ei anna alalle työrauhaa eikä riittävää rahoitusta hoidon toteuttamiseen, Kvarnström toteaa.

Kvarnströmin mukaan se, että ammatilliseen koulutukseen kohdistuu 100 miljoonan euron leikkaus samalla kun toisen asteen opiskelumateriaalit muuttuvat maksulliseksi 18 vuotta täyttäneille, ovat askelia täysin väärään suuntaan.

–  Hallitus korostaa mielellään viiden miljoonan euron panostusta tänne ja viiden miljoonan panostusta tuonne, muun muassa nuoriin, mutta toisaalta pelkästään ammatillisesta koulutuksesta leikataan sata miljoonaa. Tämän lisäksi toisen asteen opinnot eivät ole enää aidosti maksuttomia, jonka lisäksi opiskelijoiden talous kärsii myös opintotuen asumislisään siirtymisestä. Kaikki tämä aikana, jolloin opinnoista on jo tullut yhä lainapainotteisempia. Hallitus sanoo panostavansa koulutukseen, samalla vaarantaessaan oikeuden tasa-arvoiseen koulutukseen. Tämä on vakavaa, Kvarnström korostaa.

Kvarnströmin mukaan hallitus päätti jälleen kerran olla ryhtymättä toimiin yhteiskunnan varakkaimpia vastaan. Samalla hallitus pitää kynsin ja hampain kiinni 460 miljoonan euron panostuksesta niin sanottuun tunnin junaan (Länsirata).

– Tämä kertoo paljon prioriteeteista. Oikeudenmukaisia, järkevämpiä ja tehokkaampia vaihtoehtoja olisi ollut, Kvarnström päättää.

Jaa sosiaalisessa mediassa