SDP:n jäsenet äänestivät neuvoa-antavassa jäsenäänestyksessä puolueen uudesta puheenjohtajasta

1.9.2023

SDP järjesti ensimmäistä kertaa neuvoa-antavan jäsenäänestyksen puolueen puheenjohtajasta. Äänestysprosentti historian ensimmäisessä, uusien sääntöjen mukaisessa vaalissa oli 59,6.

Neuvoa-antava jäsenäänestys SDP:n puheenjohtajasta järjestettiin 22.6.-25.8.2023 välisenä aikana. Vaali toteutettiin sähköisen vaalin ja postivaalin yhdistelmänä. Jokaisesta sähköisen järjestelmän kautta annetusta äänestä SDP lahjoitti 50 senttiä Ukrainan hyväksi Suomen Punaisen Ristin kautta. Lahjoitus oli suuruudeltaan 3385,50 euroa.

Puolueen puheenjohtajaa koskevassa neuvoa-antavassa jäsenäänestyksessä annettiin 16 185 ääntä, joista hylättyjä tai tyhjiä oli 52 (43 hylättyä ja 9 tyhjää). Hyväksyttyjä ääniä annettiin 16 133. Neuvoa-antavan jäsenäänestyksen äänestysprosentti oli 59,6 prosenttia puolueen äänioikeutetuista jäsenistä. Annetuista äänistä Krista Kiuru sai 3587 ääntä (22,2 %) ja Antti Lindtman 12546 (77,8 %).

Jäsenäänestys on neuvoa-antava. Puoluehallitus on pyytänyt puoluekokousta ottamaan jäsenäänestyksen tuloksen huomioon päättäessään puolueen puheenjohtajasta.