SDP:n Hussein al-Taee:Ihmisoikeusloukkaukset eivät voi enää jatkua – saamelaiskäräjälaki on saatettava voimaan tällä vaalikaudella

6.2.2023

SDP:n kansanedustaja, eduskunnan ihmisoikeusverkoston ja ihmisoikeusneuvottelukunnan jäsen Hussein al-Taee pitää kriittisen tärkeänä, että eduskunnassa oleva saamelaiskäräjälaki saatetaan voimaan tämän hallituskauden aikana. Hallituksen lakiesitys on tällä hetkellä perustuslakivaliokunnan käsittelyssä.

-Suomi on velvoitettu poistamaan nykyisestä saamelaiskäräjälaista kohdat, jotka rikkovat saamelaisten oikeuksia ja jotka rikkovat kansainvälisiä sopimuksia. Hetki muuttaa laki on nyt. Saamelaiskäräjälaki pitää saada läpi eduskunnasta tällä vaalikaudella, vaatii al-Taee.

YK:n ihmisoikeuskomitea on antanut ratkaisuja, joissa todetaan Suomen loukanneen kansalaisoikeuksia ja poliittisia oikeuksia koskevaa kansainvälistä yleissopimusta. Myös YK:n rotusyrjinnän poistamista käsittelevältä komitealta Suomi on saanut ratkaisun, jossa todettiin, että Suomi rikkoo YK:n kaikkinaisen rotusyrjinnän poistamista koskevaa yleissopimusta.

-Saamelaiskäräjälain aiemmat valuviat on korjattava, jotta Euroopan Unionin ainoa alkuperäiskansa saa päättää itse omista asioistaan. Saamelaiskäräjälain uudistaminen, kuten saamelaiset itse haluavat, on nimenomaan ihmisoikeusasia, se ei ole mielipidekysymys. Suomen on osoitettava, että olemme ihmisoikeuksia kunnioittava, vahva oikeusvaltio, toteaa al-Taee.

Eduskunnan perustuslakivaliokunta järjesti julkisen kuulemisen saamelaiskäräjälain osalta, jossa oikeusministeriön kansliapäällikkö toi esiin ministeriön yksiselitteisen ja painokkaan kannan lain uudistamisen tarpeesta. al-Taee pitää hyvänä asiana, että julkinen kuuleminen järjestettiin, jotta pystyttiin oikomaan julkisuudessa esillä olleita vääriä ja epätosia väitteitä.

-Saamelaiset eivät kaipaa juhlapuheita, vaan he tarvitsevat tekoja ihmisoikeuksiensa toteutumisen puolesta. Meidän lainsäätäjien eduskunnassa on taattava ne heille hyväksymällä saamelaiskäräjälain uudistus, päättää al-Taee.

Saamelaisten kansallispäivää vietetään tänään helmikuun 6. päivänä.