SDP:n Eveliina Heinäluoma: Ajanpeluu muuttuneessa ennallistamisasetuksessa vain lisää kustannuksia

22.3.2024

Eilen eduskunnan kyselytunnilla ympäristö- ja ilmastoministeri Kai Mykkänen (kok) vahvisti, että Suomi aikoo olla mukana kaatamassa EU:n ennallistamisasetusta. – Ilmastonmuutos on tosiasia ja korvaavilla toimilla on kiire. Viime kesien aikana Etelä-Euroopassa on mitattu lähes 50 asteen lämpötiloja. Luonnon monimuotoisuuden vahvistamiseen tähtäävä ennallistamisasetus on osa ilmastotoimia. Esityksen kaataminen muutosten jälkeen on hallitukselta vastuutonta politiikkaa, suomii ympäristövaliokunnan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Eveliina Heinäluoma (sd).

Eduskunnan suuri valiokunta linjasi viime kesänä laajalti hyväksytyssä kannassaan, että Suomen on ajettava aktiivisesti etujaan ennallistamisasetuksen jatkoneuvotteluissa.

– EU-komission alkuperäistä ennallistamisehdotusta kritisoitiin aivan oikeista syistä, sillä se olikin Suomelle ongelmallinen. Komission alkuperäinen ehdotus ei tunnistanut Suomen asemaa Euroopan metsävaltaisimpana ja myöhään kaupungistuneena maana. EU-parlamentissa suomalaiset mepit tekivät hartiavoimin vaikuttamistyötä, jotta ehdotukseen saatiin Suomen tarvitsemia muutoksia. Vaikuttamistyö tuotti tulosta ja Suomen tarpeita otettiin mukaan muokattuun lakiesitykseen. Tämä osoittaa, että rakentavalla otteella esityksiin voidaan vaikuttaa, mutta hallitus on nyt heittämässä tehdyn työn hukkaan aikomalla kaataa esityksen, kritisoi Heinäluoma.

Ministeri Mykkänen on nyt ilmoittanut, että hallitus on muutosten jälkeen valmis kaatamaan esityksen.

– On edesvastuutonta ja epäjohdonmukaista, että Suomi on nyt kaatamassa ennallistamisasetusta, vaikka ehdotukseen on saatu myös juuri niitä muutoksia, joita Suomi vaati. Ennallistamista koskevien toimien lykkääminen tai ajanpeluu ei ratkaise tilannetta, vaan merkitsee vain kustannusten kasvamista ja synnyttää epävarmuutta investointiympäristön tulevaisuudesta. Tämä on haitallista niin teollisuuden kuin maataloudenkin toiminnalle, Heinäluoma arvioi.

Ilmastonmuutosta seuraava EU:n Copernicus-palvelu totesi tammikuussa vuoden 2023 mittaushistorian kuumimmaksi ja Maailman ilmatieteen järjestön (WMO) tällä viikolla julkaistu raportti vahvisti koko kuluneen vuosikymmenen olleen mittaushistorian kuumin.

– Tilanne on erittäin vakava. Ilmastonmuutos näkyy karulla tavalla etenkin Etelä-Euroopan kuivuutena, mutta sään ääri-ilmiöt yleistyvät meilläkin. Ennallistamisasetuksella pyritään vahvistamaan luonnon monimuotoisuutta, mikä on olennainen osa ilmastonmuutoksen hillintää, Heinäluoma muistuttaa.

Jaa sosiaalisessa mediassa